سرچ كنسول چيست و چه كاربردي دارد؟
آدم با شنيدن اسم «كنسول» ياد پلياستيشن و ايكسباكس ميافتد ولي متاسفانه سرچ كنسول گوگل (وبمستر تولز سابق) هيچ ربطي به بازي ندارد.
البته تماشاي نمودارهاي رو به بالا كم از لذت برنده شدن در يك بازي هيجانانگيز ندارد.
اعداد و نمودارهايي كه نشان ميدهند چقدر وبسايت شما در گوگل موفق است و درست كار ميكند.
داستان سرچ كنسول از يك رابطۀ مهم و صميمي شروع شد.
رابطه دوستي و همكاري گوگل با صاحبان وبسايتها. گوگل كاربرهاي اينترنت را به وبسايتها هدايت ميكند و از آن طرف وبسايتها درخواستهايي از گوگل دارند. اين رابطۀ صميمانه هر روز پيچيدهتر ميشود. به همين دليل گوگل تصميم گرفت براي صاحبان و كارشناسان وبسايتها يك ابزار واسطه بسازد؛ اين ابزار، سرچ كنسول گوگل (Google Search Console) است.
سرچ كنسول ابزاري است كه حضور وبسايتها در نتايج جستجوي گوگل را رصد و عيبيابي ميكند.
با سرچ كنسول گوگل عملكرد وبسايت در نتايج جستجو را ميفهميم، اگر خطا و اشتباهي رخ دهد اعلام ميكند و اگر درخواستي مثل حذف يك صفحه از موتور جستجوي گوگل داشته باشيم با اين ابزار آن را به گوش گوگل ميرسانيم.
البته اين رابطه هميشه مهربانانه نيست. اگر خطايي از شما سر بزند گوگل جريمههايش را با سرچ كنسول اعلام ميكند.
اگر هنوز سرچ كنسول را براي وبسايت خود راهاندازي نكردهايد با كمك راهنماي ثبت و اتصال سرچ كنسول اين كار را انجام دهيد. اين مقاله يك راهنماي اوليه براي آشنايي با امكانات و بخشهاي مختلف اين ابزار است.
سرچ كنسول چيست؟وبسايتهايي وجود دارد كه بيش از ۹۰ درصد ترافيك خود را از طريق جستجوي گوگل به دست ميآورند. اين منبع عظيم ترافيك به اندازهاي مهم است كه كوچكترين اشتباهي ميتواند يك كسبوكار را زمين بزند.
وبسايتها ميخواهند ترافيك ورودي از طرف گوگل را بيشتر كنند و گوگل هم از طرف ديگر ميخواهد خدمات خودش را با كيفيت بهتري ارائه كند. اين وسط يك نياز مهم احساس ميشود. ابزاري كه بتواند نشان دهد كاربران با جستجوي چه عبارتي به وبسايت ما ميرسند، چند درصد آنها روي نتايجي از وبسايت ما كليك ميكنند و احتمالاً چه مشكلاتي باعث شده وبسايت در نتايج ديده نشود.
گوگل كه نميتوانست به ميليونها وبسايت موجود در دنيا پشتيباني تلفني يا حضوري ارائه كند! به همين دليل سرچ كنسول را ساخت.
حالا سرچ كنسول آماري كامل از كميت و كيفيت حضور وبسايتها اعلام ميكند و چند تنظيم و كار مفيد ديگر هم انجام ميدهد.
سرچ كنسول چه كاربردي دارد؟كاربردهاي سرچ كنسول را ميتوانيم به ۴ بخش گزارشها، درخواستها، تنظيمات و پيامها تقسيم كنيم.
سرچ كنسول در موارد زير كاربرد و فايده دارد:
- درك كاربراني كه از جستجوي گوگل وارد وبسايت ميشوند
- فهميدن وضعيت حضور وبسايت در نتايج جستجو
- رفع مشكلاتي كه روي حضور وبسايت در جستجوي گوگل تاثير دارند
- بهبود كيفيت و كارايي وبسايت
- پيدا كردن مخاطبان هدف
- دريافت اخطارها و پيامهاي گوگل
در كل به كمك سرچ كنسول ميخواهيم بيشترين بهره را از موتور جستجوي گوگل ببريم.
اين كه چطور به اين هدف برسيم را در ادامه ياد ميگيريم. در اين مقاله كاملا به صورت كلي به اين ابزار شناخت پيدا خواهيد كرد اما اگر ميخواهيد به صورت جامع و كاملا عملي، كار با سرچ كنسول را ياد بگيريد، دوره سرچ كنسول نوين به شما اين امكان را ميدهد كه تخصص سئوي خودتان را تكميل كنيد!
حالا براي شروع برويم ببينيم سرچ كنسول چه بخشهايي دارد و هركدام چه كاري انجام ميدهند.
آشنايي با بخشهاي اصليبعد از اين كه وبسايت خود را به سرچ كنسول وصل كرديد، مدتي بايد صبر كنيد تا وبسايت شما بررسي شود.
حتما بخوانيد: مطالعه موردي سئوي كلاه سفيد: چگونه رتبه يك گوگل را به دست آوريم؟
اين بررسي شامل صفحههاي وبسايت و حضور وبسايت در نتايج گوگل ميشود.
شايد در روزهاي اول گزارشها حرفي براي گفتن نداشته باشند و هيچ عيب و ايرادي هم نبينيد. اين كه بررسي وبسايت چه مدت طول ميكشد بستگي به عواملي مثل تعداد صفحات و ميزان بازديد دارد.
ما فرض ميكنيم فرايند بررسي اوليه تمام شده و تمام بخشها فعال هستند.
اول با صفحۀ اصلي سرچ كنسول آشنا شويم بعد ميرويم سراغ هر بخش.
صفحه اصلي سرچ كنسولدر صفحه اصلي پنج بخش كلي ميبينيد. كه با پايينتر رفتن در صفحه تمام آنها قابل مشاهده است. بخشهايي مثل Performance، Indexing، Experience، Shopping و Enhancements.
به اضافهي يك نوار در بالاي صفحه براي بررسي آدرس صفحهها، منوي سمت چپ و قسمت اصلي.
با وارد كردن آدرس صفحهاي از وبسايت در نوار بالايي اگر آدرسي ايندكس شده است وضعيت فعلي آن را نمايش ميدهد و اگر نه ميتوانيد درخواست ثبت كنيد تا گوگل آن را بررسي كند.
موقع باز كردن سرچ كنسول، به صورت پيشفرض صفحه خانگي يا همان Overview را نمايش ميدهد كه شامل پنج گزارش است. گزارش عملكرد (Performance)، وضعيت ايندكس (Indexing)، تجربه (Experience)، شاپينگ (Shopping) و ارتقا (Enhancements).
اين گزارشها هركدام بخش مختص خودشان را در منو دارند. در ادامه تك تك اين بخشهاي منو را از بالا تا پايين معرفي ميكنيم.
ابزار بازرسي آدرس (URL Inspection)بعد از overview به قسمت URL Inspection ميرسيم. كاربرد ابزار بازرسي آدرس اين است كه وضعيت يك URL را بررسي كنيم. اگر صفحهاي در نتايج جستجو ديده نميشود، احتمالاً هنوز ايندكس نشده يا مشكلي دارد كه گوگل آن را ايندكس نميكند.
جستجوي آدرس صفحه يا عنوان كامل آن در گوگل راحتترين راه بررسي ايندكس شدن صفحه است. كافي است آدرس صفحهاي كه ميخواهيد بررسي كنيد را در نوار بالايي سرچ كنسول يا همان ابزار بازرسي وارد كنيد.
اگر آدرس وارد شده در گوگل ايندكس شده است و در نتايج جستجو ديده ميشود، پيامي مشابه تصوير زير را اعلام ميكند. اين گزارشها را ميتوانيد باز كنيد و توضيحات بيشتري را درباره آخرين مراجعه رباتهاي گوگل به صفحه را ببينيد.
در صورتي كه آدرس وارد شده توسط گوگل كشف نشده است يا كشف شده ولي هنوز ايندكس نشده است، در پنجره ظاهر شده وضعيت فعلي آن صفحه اعلام ميشود. اگر صفحه براي گوگل كاملاً ناشناخته باشد، پيامي مثل تصوير زير ميبينيد. در همين صفحه ميتوانيد درخواست ايندكس بدهيد تا بررسي شود.
اگر دليل ايندكس نشدن يك خطا در صفحه باشد، اعلام ميشود تا مشكل را حل كنيد.
URL Inspection Tool كاربردهاي ديگري هم دارد. اطلاع از صحت كدهاي اسكيما و بررسي كاربردپذيري موبايل گزارشهاي ديگري هستند كه ميتوانيد براي هر صفحه دريافت كنيد.
گزارش عملكرد Performanceاين گزارش در كل روي ۴ شاخص (Metric) تمركز دارد. نمودار وضعيت هركدام هم با رنگ مجزا قابل مشاهده است.
۱. كليك
۲. ايمپرشن (Impressions)
۳. نرخ كليك (CTR)
۴. ميانگين موقعيت در نتايج گوگل (Position)
آمار هر كدام از اين شاخصها بر مبناي كوئري، صفحه، كشور، دستگاه، حضور در نتايج جستجو (Search Appearance) ارائه ميشود. ما گفتيم مبناي شاخص ولي اصطلاح درست آن بُعد (dimension) است. متريكها يا همان شاخصها بر مبناي ابعاد محاسبه ميشوند.
در ديگر ابزارهاي تحليل ديجيتال گوگل هم از همين اصطلاح استفاده ميشود.
در ادامه ميبينيم كه هر كدام از اين شاخصها و ابعاد چه چيزي را نشان ميدهند.
كليك (Total click)منظور از كليك در اين گزارش هر كليكي است كه كاربر را از نتايج جستجوي گوگل به صفحۀ ديگري هدايت كند.
اگر كاربري روي نتايج حاصل از وبسايت شما كليك كند، آمار آن در سرچ كنسول شما ثبت خواهد شد. اين كليكها شامل انواع مختلف نتايج مثل نتايج معمولي لينك به صفحه، تصوير، ويديو و ... ميشود.
ايمپرشن (Impression)ايمپرشن به معني حضور يك نتيجه در نتايج جستجوي گوگل براي كاربران است.
اين كه كاربر حتماً نتيجه را روي صفحه ببيند يا اسكرول كند تا در صفحه ديده شود تاثيري در ايمپرشن ندارد. همين كه نتيجهاي از وبسايت شما در نتايج جستجوي ظاهر شود، ايمپرشن براي آن نتيجه و وبسايت شما در سرچ كنسول ثبت ميخواهد شد.
توجه كنيد كه شرط ثبت ايمپرشن حضور در نتايجي است كه در صفحه كاربر ظاهر ميشود. پس اگر نتيجهاي از وبسايت شما در صفحه دوم نتايج جستجو بود ولي كاربر فقط نتايج صفحه اول را ديد يعني ايمپرشن براي نتايج صفحه دوم به بعد ثبت نشد.
اگر همين كاربر صفحه دوم نتايج را باز كند، ايمپرشن براي تمام نتايج حاضر در صفحه دوم ثبت ميشود.
نرخ كليك (Click-through rate)نرخ كليك از دو شاخص ديگر يعني ايمپرشن و كليك حساب ميشود. تقسيم تعداد كليك به ايمپرشن ضرب در ۱۰۰ ميشود نرخ كليك يا همان CTR.
نرخ كليك در كل نشان ميدهد چند درصد از دفعات حضور نتايج در صفحه كاربر روي آن كليك ميشود.
اگر نتيجهاي ۲ بار در صفحه نتايج جستجوي كاربران حضور داشته باشد اما فقط يكبار روي آن كليك شود، يعني نرخ كليك اين نتيجه ۵۰ درصد است.
حتما بخوانيد: كمپين ايميل ماركتينگ چيست؟
ميانگين رتبه يا موقعيت (Position)بحثبرانگيزترين شاخص سرچ كنسول ميانگين رتبه يا موقعيت است.
گوگل ميگويد نحوه محاسبه موقعيت در نتايج در حال حاضر مثل تصوير زير است. ميانگين موقعيت از بالا به پايين و از چپ به راست (يا راست به چپ براي زبانهاي راست به چپ) محاسبه ميشود.
اين رتبهبندي شامل تمام انواع نتايج ميشود. اگر نتيجهاي در ليست معمول باشد از بالا به پايين رتبه ميانگين آن ثبت ميشود. اگر هم در سمت مقابل (راست يا چپ) باشد رتبه آن بعد از نتايج ليست اصلي حساب ميشود.
ميانگين موقعيت همانطور كه از نامش مشخص است ميانگيني از رتبهها است. چون موقعيت اكثر نتايج در جستجوهاي گوگل به صورت دائم و براي همۀ كاربران ثابت نيست.
يك عامل تاثير گذار در اين نوسانها رقص گوگل است كه در مقالهاي كامل توضيح دادهايم.
عوامل ديگري مثل نوع دستگاه كاربر (موبايل يا دسكتاپ)، ابعاد صفحه نمايش، مكان و زبان كاربر و ... روي رتبهاي كه هر نتيجه ميگيرد تاثيرگذار هستند.
به همين دليل ميانگين رتبه يك عدد تقريبي است و خيلي وقتها امكان دارد با موقعيت فعلي كه در نتايج جستجو ميبينيد انطباق نداشته باشد.
همانطور كه گفتيم شاخصها مبتني بر ابعاد هستند. حالا با ابعاد گزارش عملكرد آشنا ميشويد.
دنبال يه كار پر درآمد از اينترنتي؟
تو دوره فرصتهاي اينترنتي بهترين راه رو بهت نشون ميديم!
براي مشاوره رايگان، همين الان با ما تماس بگيريد.
021-58438داخلي 1
ابعاد گزارش عملكرد (Dimensions)
در ادامه با ابعاد كه به عبارت ديگر سمت ديگر نمودار گزارش عملكرد هستند آشنا ميشويد.
۱. كوئري (Queries)كوئري همان عبارتي كه است كاربر در گوگل جستجو ميكند.
هر جستجويي كه در آن نتايجي از وبسايت شما ديده شود، كوئري آن جستجو براي وبسايت شما در سرچ كنسول ثبت ميشود.
براي مثال كاربري در گوگل عبارت «آكادمي نوين» را جستجو ميكند. اولين نتيجه صفحه آكادمي ما است.
تا اينجا چون نتيجهاي از وبسايت نوين ايمپرشن گرفت پس كوئري جستجو شده يعني «آكادمي نوين» همراه با يك ايمپرشن در سرچ كنسول ما ثبت شد. اگر كاربر روي همين نتيجه كليك كند و وارد صفحه آكادمي شود يك كليك هم ثبت ميشود.
در گزارش عملكرد به صورت پيشفرض كوئري به عنوان بعد اصلي فعال است. در جدول پايين نمودار ميبينيد كه در هر كوئري چقدر ايمپرشن يا كليك داريد.
۲. صفحهها (Pages)منظور از صفحه آدرس صفحه نهايي است كه كاربر بعد از كليك آن را ميبيند.
با كليك روي بعد صفحه (Pages)، گزارش به جاي كوئري مبتني بر صفحه خواهد بود.
۳. كشورها (Countries)فهرست كشورهايي است كه جستجو توسط كاربراني از آن كشور انجام شده است.
البته كشور با آي پي تشخيص داده ميشود. پس اگر كاربري آي پي خود را تغيير داده باشد كشور ديگري به جز كشور واقعي ثبت ميشود.
۴. دستگاه (Device)نوع دستگاهي كه كاربر با آن جستجو كرده است را نشان ميدهد.
در كل سه نوع دستگاه دسكتاپ (رايانههاي روميزي، لپتاپ و ...)، موبايل و تبلت شناسايي ميشود.
۵. حضور در نتايج جستجو (Search Appearance)اين بعد از گزارش مربوط به انواع ديگر نتايج ظاهر شده در جستجو به جز نوع معمول است. نوع معمول همان شكل آشناي شامل عنوان، آدرس و توضيحات متا است.
به جز اين نوع نتيجۀ جستجو، چندين نوع ديگر وجود دارد. مثل پرسش و پاسخ، نتايج AMP، محصول، ويديو و ...
اگر وبسايت نتايجي به جز حالت معمول داشته باشد، گزارش آن در اين بخش ديده ميشود.
۶. تاريخ (Dates)تاريخ فقط گزارش را به روزها تقسيم ميكند.
توجه كنيد كه مبداء زماني براي روزها در سرچ كنسول ساعت منطقه زماني اقيانوس آرام (PST) است.
به جز اين تقسيمبندي روزانه، فيلتر تاريخ هم در بالاي صفحه هست كه با آن ميتوانيد گزارش دورههاي زماني مختلف را ببينيد.
فيلتر بعدي هم نوع جستجو براساس وب، تصوير و ويديو است. اگر كاربري در موتور جستجوي گوگل از جستجوي عكس يا ويديو به نتيجهاي از وبسايت شما برسد، گزارش آن در بخش مربوطه ثبت ميشود.
گزارش Indexing
رباتهاي گوگل با عملياتي كه به نام خزيدن (Crawl) معروف است در ميان صفحات وب از لينكي به لينك ديگر ميروند. هر صفحه را يا گوگل خودش كشف ميكند يا كاربر وجود صفحه را به گوگل اعلام ميكند.
اعلام كردن صفحه به گوگل توسط كاربر از طريق اعلام فايل نقشه سايت در سرچ كنسول يا با اعلام تك آدرس از همان نوار بالاي سرچ كنسول انجام ميشود.
در هر دو حالت، وقتي گوگل صفحهاي جديد پيدا ميكند روي آن فرايندي را انجام ميدهد.
رباتهاي نرمافزاري گوگل در سه مرحله صفحههاي موجود در وب را كشف، ايندكس و رتبهبندي ميكنند.
۱. اين فرايند با اولين كشف توسط رباتها شروع ميشود. به اين مرحله Discovery ميگويند.
۲. در مرحله بعد رباتها براي خزيدن در صفحه، درك و بررسي آن وارد عمل ميشوند به اين مرحله ميگويند ايندكس كردن (Indexing). در انتهاي اين مرحله اطلاعاتي كه گوگل نياز دارد در يك پايگاه داده بزرگ معروف به Google index ذخيره ميشود.
۳. مرحله آخر هم رتبهبندي (ranking) است. وقتي كاربري يك عبارت مرتبط با صفحه ايندكس شده را جستجو ميكند، گوگل با صدهها فاكتور مختلف تعيين ميكند كه چه رتبهاي به آن دهد و به چه شكلي در ميان نتايج نمايش داده شود.
سرچ كنسول گزارش اين فرايند براي سايت شما را در قسمت Pages نشان ميدهد.
در كل سرچ كنسول ۲ وضعيت كلي را براي كشف و ايندكس كردن صفحات وب در نظر دارد.
- صفحههاي ايندكس شده (Indexed)
- صفحههايي كه ايندكس نشدهاند (Not Indexed)
اخطارها و هشدارهاي اصلي سرچ كنسول درباره ايندكس نشدن صفحه در اين گزارش اعلام ميشود.
اگر صفحهاي مشكل داشته باشد يعني گوگل صفحه را كشف كرده است اما به دلايلي نتوانسته (يا نخواسته) آن را ايندكس كند. بايد مشكل را حل كنيد تا صفحه مورد نظر در نتايج جستجو ظاهر شود.
سرچ كنسول در آگوست 2022 دچار تغييراتي شد. تا قبل از آن بخشي به اسم Coverage وجود داشت كه وضعيت صفحات سايت را نشان ميداد اما از آگوست 2022 اين بخش نامش به Pages تغيير كرد. قبل از اين تغيير در قسمت coverage، چهار نمودار با رنگهاي مختلف وجود داشت. نام اين 4 بخش، Errors، Valid With Warning، Valid و Excluded بود.
پس از آپديت، اين 4 بخش با هم ادغام شدند و 4 نمودار به 2 نمودار به نامهاي Not Indexed با رنگ خاكستري و Indexed با رنگ سبز ايجاد شدند. در واقع دو بخش Errors و Excluded در گروه Not Indexed و دو قسمت Valid و Valid With Warning نيز در گروه Indexed قرار گرفتند.
همچنين خيلي از خطاها و هشدارهاي نسخه قبلي سرچ كنسول، در نسخه جديد با هم ادغام شدند. بنابراين ممكن است تعداد خطاها نسبت به قبل افزايش يافته باشد كه البته جاي نگراني نيست.
براي اطلاع از اين خطاها و هشدارها، بخشي به قسمت پاييني نمودارها به اسم Why pages aren’t indexed اضافه شده و دلايل ايندكس نشدن و مشكلات صفحات سايت را شرح ميدهد. روي هر كدام از اين خطاها كه كليك كنيم، صفحاتي كه شامل آن خطا ميشود را ميبينيم.
در قسمت پايينتر هم هشدارهايي نمايش داده ميشود. اين هشدارها درباره صفحاتي هستند كه ايندكس شدهاند اما احتمالا با مشكلاتي در نمايش در SERP مواجه هستند.
بخش Indexed هم كه مشخصا مربوط به صفحاتي هست كه ايندكس شدهاند و مشكلي ندارند. براي مشاهده صفحات ايندكس شده ميتوانيد روي قسمت View data about indexed page كليك كنيد.
در ادامه هر كدام از حالتها را توضيح ميدهيم كه چه مفهومي دارد.
صفحههاي ايندكس شده (Indexed)اين صفحهها ايندكس شدهاند و به خوبي در نتايج جستجو ظاهر ميشوند.
حتما بخوانيد: نرخ بازگشت سرمايه (ROI) در بازاريابي چيست؟
وقتي اولين بار سرچ كنسول را راهاندازي ميكنيد، چند روزي طول ميكشد تا صفحهها بررسي شوند؛ اگر در اين مدت اين گزارش را بررسي كنيد ميبينيد كه صفحهها كم كم به قسمت سبز رنگ كه همان بدون مشكل است اضافه ميشوند.
اگر وبسايت شما بدون مشكل باشد، اكثر صفحات بايد در اين وضعيت ديده شوند.
حالت صفحههاي مشكلدار (Not Indexed)اين بخش مربوط به صفحاتي هستند كه بنا به هر دليلي ايندكس نشدهاند. حالا خطايي وجود دارد يا گوگل اصلا نتوانسته آن را ايندكس كند.
مثل صفحههاي ريدايركت شده، حذف شده يا صفحههايي كه ضرورتي ندارد در نتايج جستجو ديده شوند.
اگر به هر دليلي صفحهاي غيرعمدي در اين وضعيت قرار گرفته بايد بررسي شود دليلش چيست. اين دلايل در قالب خطاهايي در قسمت Why pages aren’t indexed نشان داده ميشود. تمامي خطاهاي مربوط به ايندكس نشدن صفحات را در مقاله «راهنماي كامل رفع خطاهاي سرچ كنسول» توضيح دادهايم.
صفحات ويديو (Video Pages)يكي ديگر از بخشهايي كه در زيرمجموعه Indexing سرچ كنسول قرار دارد، صفحات ويديو است كه ممكن است براي بعضيها نمايش داده شود و براي برخي ديگر نه. اين بخش وضعيت صفحاتي را نشان ميدهد كه در آنها ويديو وجود دارد و اگر مشكلي در ايندكس شدن آن صفحات وجود داشته باشد، ميتوانيد خطاهايش را در اين قسمت مشاهده كنيد.
افزودن نقشه سايت به سرچ كنسول (Sitemaps)همانطور كه گفتيم، يك راه ساده براي اعلام خودكار صفحات جديد وبسايت به گوگل استفاده از فايل نقشه وبسايت است.
اين فايل حاوي اطلاعاتي درباره آدرس و ديگر اطلاعات موردنياز درباره صفحات است.
نقشه سايت بعد از هر تغيير در صفحات سايت به صورت خودكار بهروزرساني ميشود. فقط يكبار بايد آدرس محل قرار گيري فايل را در سرچ كنسول تنظيم كنيد. بعد از آن گوگل در فاصلههاي زماني مشخصي آن را بررسي ميكند.
براي تنظيم آدرس فايل نقشه سايت در منو به قسمت Sitemaps برويد و آدرس فايل روي سرور را وارد و ثبت كنيد.
درخواست حذف صفحه از گوگل (Removals)اگر ميخواهيد درخواست دهيد تا صفحهاي حذف شود، در منوي سرچ كنسول به بخش Removals برويد.
ميتوانيد درخواست دهيد صفحه به طور موقت يا دائمي از نتايج حذف شود.
گزارش Experienceگوگل به دنبال اين است كه بهترين نتيجه و بهترين محتوا را به كاربر نمايش دهد اما در كنار آن، تجربه كاربري هم براي گوگل اهميت زيادي دارد. در اين بخش از سرچ كنسول، ميتوانيد تجربه سايتتان را بررسي كنيد؛ اينكه تجربه استفاده از سايت شما براي كاربران چگونه است. سرچ كنسول اين تجربه را در قالب گزارش در سه قسمت مختلف به شما نشان ميدهد:
- Page Experience
اين قسمت خلاصه و كليتي از وضعيت تجربه كاربري سايت شماست، كه نشان ميدهد وضعيت صفحات شما در موبايل و دسكتاپ چگونه است.
- Core Web Vitals
در اين بخش از گزارش، وضعيت صفحات در موبايل و دسكتاپ را با جزئيات بيشتر ميتوانيد در سه حالت، Good، Need Improvement و Poor ببينيد.
- گزارش كاربردپذيري موبايل (Mobile Usability)
تعداد كاربران اينترنت كه از موبايل استفاده ميكنند خيلي بيشتر از كاربران دستگاههاي ديگر مثل لپ تاپ و رايانههايي با صفحه نمايش بزرگ است.
به همين دليل گوگل به صاحبان وبسايتها توصيه ميكند وبسايتها را براي استفاده در موبايل بهينهسازي كنند. البته در سالهاي اخير گوگل پا را از توصيه فراتر گذاشت و حالا اگر وبسايتي براي صفحه نمايش موبايل مناسب نباشد رتبه آن كاهش پيدا ميكند.
منبع: نوين
برچسب: ،
ادامه مطلب