بعيد است شما به عنوان يكي از كاربران دنياي اينترنت و كسب و كارهاي مجازي، نامي از بازاريابي محتوا نشنيده باشيد، عنواني كه به اشكال مختلف تعريف ميشود و ملزومات گوناگون را به خورد من و شما ميدهد اما به واقع مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا چيست؟ اين نوع استراتژي چه كاربردي دارد؟ آيا واقعا در روند كسب و كار مثبت عمل ميكند؟ سوالات مختلفي وجود دارد كه در ميان حجم وسيعي از سايتهاي مدعي كه روزانه براي بالابردن ترافيك خود به فكر تعريف بازاريابي محتوا افتادهاند، جواب قانع كنندهاي براي آنها يافت نميشود.
محتواي مفيد بايد در هسته اصلي استراتژي بازاريابي محتوا شما قرار گيرد. تاثير بازاريابي سنتي در هر لحظه در حال كم شدن است؛ بنابراين بازاريابي كه تفكر رو به جلو دارد، مي داند كه روش بهتري وجود دارد. اين نوع بازاريابي يك رويكرد بازاريابي استراتژيك است كه بر خلق محتواي ارزشمند، مرتبط و سازگار تمركز دارد تا مخاطب را جذب و حفظ كند. و در نهايت، ختم به مشتري سودآور شود. به جاي اينكه بر روي محصولات و سرويس هاي خود متمركز شويد، توليد محتواي مرتبط و مفيد را براي مشتريان خود انجام دهيد.در اين مقاله به بررسي استراتژي بازاريابي محتوا مي پردازيم.
بازاريابي محتوا چيست؟
استراتژي محتوا مزاياي بسياري دارد كه ميتواند شما را به عنوان يك صاحب كسب و كار ياري كرده و رشدي پايدار برايتان به ارمغان آورد. از مهمترين مزاياي آن ميتوان به گسترش كسب و كارهاي جديد اشاره كرد. استراتژي بازاريابي محتوا باعث ميشود محتوايي ارزشمند كه ارتباط كاملي با موضوع كسب و كار دارد، به وجود بيايد. چنانچه بازاريابي محتوا قدرتمند باشد، مخاطبان جديدي جذب موضوع و كسب و كار موردنظر شده و مخاطبان قبلي نيز به قوه خود باقي ميمانند. محتواي ارزشمند و باكيفيت ميتواند مخاطبان بيشتري را به سمت خود جذب كند.
مزاياي استراتژي بازاريابي محتواي موفق، داشتن برنامهريزي دقيق و منظم بوده و بايد به اين نكته توجه داشت كه محتوا مختص چه كساني توليد ميشود و مخاطب از محتواي ايجاد شده چه سودي خواهد برد و يا قرار است كدام يك از مشكلات خود را با كمك محتواي توليد شده برطرف كند. افرادي كه در امر اين نوع بازاريابي فعاليت دارند، بايد مراحلي را مدنظر قرار دهند كه بتوانند به وسيله آنها بهترين عملكرد را داشته باشند.
بازاريابي محتوا طي سالهاي گذشته در راه اندازي كسب وكارهاي جديد بسيار موردتوجه قرار داشته و عمده استفاده از آن در فضاي مجازي بوده است. درواقع بازاريابي محتوا در راه اندازي كسب وكارهاي اينترنتي مورد استفاده قرار مي گيرد و تاثير بسزايي در پيشرفت آن خواهد داشت. البته بايد اين نكته را عنوان كرد محتواي ديجيتالي يكي از اشكال توليد محتوا است كه در عرصه تكنولوژي مي تواند كارايي خود را به بهترين شكل نشان دهد.
بازاريابي محتوا در عرصه هاي مختلف مي تواند كارايي داشته و موجب رشد و گسترش كسب وكار موردنظر شود. به عنوان مثال يك نويسنده و يا مدير شركت نيز در امر توليد محتوا مي توانند از بازاريابي محتوايي استفاده كرده و كار خود را به شكل هوشمندانه اي گسترش دهد. درحال حاضر مشاغلي وجود دارد كه به صورت مستقيم به توليد محتوا مي پردازند و بازاريابي محتوا يكي از اصلي ترين مسائلي است كه بايد به آن توجه ويژه اي داشته باشند. مشاغل ديگر نيز توليد محتوا را به عنوان يك كار جانبي درنظر گرفته و بازاريابي محتوا را اصلي اساسي در كسب و كار خود درنظر مي گيرند.
اصلي ترين موردي كه در استراتژي بازاريابي محتوا بايد به آن توجه داشت برنامه ريزي دقيق است. توجه به اينكه محتوا براي چه فردي توليد مي شود و چه مشكلي به وسيله محتواي توليد شده برطرف خواهد شد و فرمت مورد استفاده براي توليد محتوا با كيفيت چيست از جمله نكاتي هستند كه بايد درنظر گرفته شوند. اين نوع بازاريابي تفاوت عمده اي با تبليغات دارد و محتواي توليدشده در رسانه هاي مختص كسب و كارهاي به وجود آمده پخش خواهد شد. برخلاف محتوا در زمينه تبليغات تمام محتواهاي توليد شده امكان پخش در رسانه هاي ديگر را نيز پيدا خواهند كرد. استراتژي تعيين شده از سوي بازاريابي محتوا جذب كاربران است، درحالي كه تبليغات از استراتژي تهاجمي استفاده ميكند. يكي ديگر از تفاوتهاي موجود بين تبليغات و بازاريابي محتوا درخصوص هزينه آن است كه هيچ هزينه اي را در بر نداشته اما براي تبليغات بايد هزينه زيادي صرف شود.
چرا به بازاريابي محتوا نياز داريم؟
دلايلي بسياري جهت استفاده از بازاريابي محتوا درخصوص كسب و كارهاي مختلف وجود دارد كه اصلي ترين آنها ارتقا ترافيك سايت و توليد ليد است كه از منابع معتبر و به صرفه استفاده مي نمايند. مهمترين استراتژي بازاريابي محتوا به وجود آوردن اعتماد در اشخاص بازديدكننده است. هراندازه اطلاعات ارائه شده بتواند اعتماد كاربران را جلب كنند به همان ميزان نيز احتمال خريد محصولات توسط آنها را افزايش خواهد داد.
از ديگر دلايلي كه موجب مي شود بازاريابي محتوا به عنوان امري ضروري احساس شود ارتقاء سطح آگاهي از برند است. دراصل هدف اصلي بازاريابي محتوا ديده شدن محتواي توليد شده توسط مخاطبان و عكس العملي است كه نسبت به آن نشان خواهند داد. اين مسئله مي تواند ميزان تخصصي شركتهاي فعال را نشان دهد. عوامل ديگري نيز وجود دارد كه وجود بازاريابي محتوايي را در خصوص توليد محتوا الزامي ميداند كه در اين ميان مي توان به بهبود سئو اشاره كرد. زماني كه توليد محتوا باكيفيت بالايي انجام شود كاربران بيشتري به سمت سايت معرفي شده جذب خواهند شد و اين مسئله موجب افزايش ترافيك سايت مي گردد.
سايتهايي كه راه اندازي شده اند تا زماني كه از محتواهاي سودمند و آموزنده به همراه كليد واژه هاي صحيح و مناسب استفاده نمايند و در زمينه توليد محتوا براساس اصول بروز عمل كنند مي توانند رتبه و جايگاه بهتري را در موتورهاي جستجو كسب كنند.
اهداف بازاريابي محتوا
بازاريابي محتوايي موجب توليد ليد بيشتر نيز خواهد شد كه در پيشرفت كسب وكارهاي جديد به عنوان يك گزينه مناسب شناخته شده و به نوعي هدف اكثر كسب وكارهاي امروزي است. اين مسئله باعث خواهد شد تا افرادي كه آشنايي قبلي با سايت و كسب و كار شما ندارند از طريق اطلاعات مفيد و محتواي توليد شده با كسب و كار شما آشنا شده و به سمت آن جذب شوند. ترافيكي كه در وبسايت ها وجود دارد بايد به ليد تبديل شده و در نهايت نيز ليدهاي موجود به خريداراني تبديل خواهند شد كه در توسعه و گسترش كسبوكار نقش بسزايي دارند. اين موضوع به عنوان مهمترين هدفي است كه بازاريابي محتوايي مدنظر قرارداده است.
از ديگر مواردي كه وجود بازاريابي محتوا را الزامي نشان مي دهد جذب مخاطبين ايده آل است. ليدهايي كه وجود دارند چنانچه از كيفيت بالايي برخوردار نباشند هيچ تاثيري در روند كاري سايت نخواهند داشت بنابراين يكي از اصلي ترين وظايف بازاريابي محتوايي جذب خريدارن واقعي است. در زمينه بازاريابي محتوايي ميتوان نكات مثبت بسياري را احساس كرد كه مهمترين آنها دنبال كردن محتواي كسب و كار ايجاد شده توسط افراد علاقه مند است. به اين ترتيب تمام اشخاصي كه به دنبال كسب وكار شما هستند وارد موتورهاي جستجو شده و درصورت مشاهده محتواي ارائه شده از سوي وبسايت شما مي توانند در فرم تعيين شده ثبت نام نمايند. درواقع اين افراد اشخاصي هستند كه در هر كسب و كاري تيم هاي فروش بايد آن را مورد توجه قرارداده و عمده سرمايه گذاري سايت برروي اين افراد باشد.
به طور كلي آينده بازاريابي محتوا مي تواند كاربران و مشتريان بسياري را به سمت سايت موردنظر جذب كرده و اعتبار سايت را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند.
استراتژي بازاريابي محتوا در برندهاي پيشرو
تحقيقات سالانه ما نشان مي دهد كه اكثريت وسيع بازارياب ها از استراتژي بازاريابي محتوا استفاده مي كنند. در حقيقت، بسياري از كمپاني هاي بزرگ دنيا، شامل P&G، Microsoft، Cisco Systems و John Deere، از بازارايابي محتوايي استفاده مي كنند. بازاريابي از طريق توليد محتوا در سراسر جهان نيز توسط كسب و كارهاي كوچك و مغازه هايي كه توسط يك شخص اداره مي شود در حال توسعه و اجرا است.
استراتژي بازاريابي محتوا براي جذب مشتري عالي است
به طور ويژه، سه دليل كليدي و مفيد براي شركت هايي كه از بازاريابي محتوا استفاده مي كنند وجود دارد:
افزايش فروشصرفه جويي در هزينه هامشترياني كه وفاداري بيشتري دارندمحتوا، حال و آينده بازاريابي است
به عقب برگرديد و تعريف بازاريابي محتوا را يكبار ديگر بخوانيد، اما اين بار واژه هاي «مرتبط» و «ارزشمند» را حذف كنيد. اين تفاوت بين بازاريابي محتوا و ديگر اطلاعاتي كه شما دريافت مي كنيد از شركت هايي كه سعي در فروش چيزهايي دارند وجود دارد. شركت ها در همه زمان ها اطلاعاتي را به ما ارسال مي كنند- در اكثر زمان ها اين بسيار ارزشمند يا مرتبط نيست (آيا مي توانيد بگوييد اسپم است؟). اين چيزي است كه اين استراتژي به وجود آورده است تا در دنياي امروز هزاران پيام بازاريابي هر روز هر شخصي مي فريبد.
بازاريابي بدون محتوا عالي امكان پذير نيست
صرف نظر از نوع تاكتيك هاي بازاريابي كه استفاده مي كنيد، بازاريابي محتوايي بخشي از مرحله ي كاري شماست، نه غير چيزي جدا از آن. توليد محتواي با كيفيت بخشي از انواع شكل هاي بازاريابي است:
- بازاريابي شبكه هاي اجتماعي: استراتژي بازاريابي محتوا قبل از استراتژي رسانه هاي اجتماعي به ميان مي آيد.
- سئو: موتورهاي جستجوگر به كسب و كارهايي كه محتواي با كيفيت و مرتبط منتشر مي كنند، پاداش مي دهند.
- PR: استراتژي هاي موفق PR مسائل مربوط به خوانندگان را پوشش مي دهد، نه كسب و كار آنها را.
- PPC (پرداخت به ازاي هر كليك): براي كار با PPC، شما نياز به محتواي فوق العاده در پس زمينه آن داريد.
- بازاريابي درون زا: محتوا كليد محرك ترافيك درون زا و هدايتگر آن است.
- استراتژي محتوا: استراتزي محتوا بخشي گسترده اي از استراتژي هاي بازاريابي محتوايي است.
تفاوت بازاريابي محتوا و تبليغات
يكي از مهمترين سوالاتي كه اغلب افراد در ذهن خود دارند اين است كه بازاريابي محتوا چه تفاوتي با تبليغات دارد؟ بايد اعلام كنيم اين دو مقوله بسيار با يكديگر متفاوت بوده و عملكردي متفاوت دارند. در واقع استراتژي بازاريابي محتواي كسب و كارهاي مختلف، رسانههايي را زير نظر دارد كه محتواي مختص به آن را توليد ميكنند و تنها در خصوص محتواي توليد شده انجام ميشود اما زماني كه از رسانههاي در خصوص ارائه محتواي توليد شده استفاده شود، ميتوان گفت امر تبليغات انجام شده است. علاوه براين استراتژي كه بازاريابي محتوا درنظر دارد، در برابر تبليغات بسيار متفاوت بوده و ميتواند مشتريان بسياري را به سمت كسب و كار معرفي شده جذب نمايد. انجام تبليغات هزينه بسيار زيادي را در بر داشته و اين در حالي است كه هزينه لازم براي بازاريابي محتوا بسيار ناچيز است و سود بسيار بالاتري در مقايسه با تبليغات دريافت خواهد كرد.
دلايل و مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا
يكي از مهمترين مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا، بالا بردن ترافيك وب سايت و ساخت ليد جديد با استفاده از منابع مورد اعتماد و كم هزينه است. اين موارد از جمله مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا است و به مديران وب سايتها و كسب و كارهاي اينترنتي كمك ميكند تا بتوانند موفقيت بيشتري را در زمينه كاري خود دريافت كنند. ۱۰ مورد از مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا به شرح زير است:
۱- اعتمادسازي در بازديدكنندگان
بازاريابي محتوا باعث ميشود تا كاربراني كه از وب سايت موردنظر بازديد ميكنند نسبت به اطلاعات ارائه شده اعتماد بيشتري به دست آورند. اين امر موجب ميگردد ميزان خريد از محصولات ارائه شده افزايش يافته و كاربران ديدگاههاي خود را نيز در خصوص محصولات و محتواي ارائه شده مطرح نمايند.
۲- آگاه شدن از برند
بازاريابي محتوا با اهداف بسياري شكل ميگيرد كه يكي از مهمترين آنها افزايش اطلاعات كاربران از برند است. بازاريابي محتوا به كاربران كمك ميكند تا نسبت به محتواي توليد شده آگاهي داشته و با توجه به آن اقدامات جدي انجام دهند. اين مسئله ميزان تخصص يك كمپاني را نيز نشان خواهد داد و مديران كسب و كارهاي اينترنتي ميتوانند از طريق ارائه ويدئو و اينفوگرافيك و راه حلهاي مختلف اقدام به توليد محتواي ارزشمند نمايند.
۳- بهبود سئو سايت
از ديگر عواملي كه نياز به بازاريابي محتوا دارد، بهبود سئو است و اين كار تنها با توليد محتوايي ميسر خواهد شد كه از كيفيت بالايي برخوردار بوده و بتواند ترافيك بيشتري را به سمت وب سايت مورد نظر جذب كند. الگوريتمهايي كه توسط موتورهاي جستجو مورد استفاده قرار ميگيرند بسيار متفاوت بوده و هر لحظه تغيير پيدا ميكنند. چنانچه محتوايي مرتبط با موضوع كسب و كار ارائه شده و از كليد واژههاي صحيح در آن استفاده شود، وب سايت مورد نظر جايگاه بالاتري را در موتورهاي جستجو خواهد داشت. بهبود سئو نيز در اين حالت ميسر شده و باعث ميشود تا وب سايت معرفي شده بيشتر از قبل ديده شود.
۴- توليد ليد
توليد ليد يكي ديگر از اهداف مهم در بازاريابي محتوا شناخته ميشود. بسياري از كاربران ناشناخته از طريق بازاريابي محتوا ميتوانند با وب سايت معرفي شده آشنا شوند و اين امر در گسترش كسب و كارهاي جديد نيز تاثيرگذار خواهد بود. توليد محتواي ارزشمند باعث ميشود ترافيك بالاتري به سمت وب سايت شما سرازير شده و تبديل به ليد شوند. بازاريابي محتوا كمك ميكند تا ليدهاي ايجاد شده پرورش يافته و به عنوان يك خريدار از وب سايت شناخته شوند.
بازاريابي محتوا مزاياي ديگري نيز دارد كه جذب مخاطبان ايده آل، تبديل بازديدكنندگان به ليد، پرورش ليدهاي جديد، به اشتراك گذاشتن محتواي توليد شده از طريق بازديدكنندگان، جذب افراد رفته به سمت وب سايت معرفي شده و افزايش ميزان سرمايه به سمت وب سايت از جمله مزاياي آن به شمار ميروند. اين موارد به وب سايتها كمك مي كنند تا با موفقيت بيشتري مواجه شده و بتوانند محتواي ارزشمندي را توليد نمايند.
افرادي كه وارد بازاريابي محتوا مي شوند در اين راستا بايد چندين هدف را براي خود در نظر بگيرند. يكي از استراتژي هاي مهم در بازاريابي محتوا به شمار مي رود. تعيين اهداف برنامه ريزي باعث مي شود كه بهترين عملكرد را داشته و از الگوهاي مختلفي استفاده نمايند.
۵- شناسايي مخاطبين هماهنگ با هدف
يكي ديگر از مزاياي استراتژي بازاريابي محتوا شناخت مخاطبيني است كه با هدف محتواي توليد شده هماهنگي كامل دارند. مسئولان وبسايتي كه تمايل دارند برنامه اي موفق به وجود بياورند بايد مخاطبيني خاص خود را شناخته و آن ها را به صورت واضح درنظر داشته باشند. آن دسته از اشخاصي كه به تازگي اقدام به ايجاد وب سايت و فروشگاه اينترنتي كرده اند براي اينكه بتوانند محتواي خوبي را توليد كرده و ارتباط مناسبي با مشتريان خود برقرار كنند بايد به اين موضوع به صورت ويژه توجه داشته باشند.
۶- تعيين سيستم مديريتي محتوا
تعيين سيستم مديريتي محتوا موجب مي شود تا محتواي مناسبي توليد شده و در وب سايت نيز به درستي انتشار يابد. استفاده از نرم افزارهاي مختلفي همچون هات اسپات و وردپرس به عنوان سيستم هاي مديريت محتواي مطلوبي شناخته مي شوند كه مي توان از آن ها استفاده كرده و بهترين نتيجه را دريافت نمود.
۷- استخدام كپي رايترها
يكي از مهم ترين عوامل موفقيت در بازاريابي محتوا به افراد متخصصي تعلق دارد كه مي توانند ايده هاي مطلوبي را در بازاريابي محتواي موفق ارائه داده و محتوايي مناسب با اهداف مسئولان و وب سايت موردنظر را توليد نمايند. وبلاگ نويسان و كارشناسان سئو و طراحان وب سايت ازجمله افراد متخصصي هستند كه در بازاريابي محتوا مي توانند نقش كليدي داشته و موفقيت بيشتري را به ارمغان بياورند.
۸- ايده پردازي
از ديگر استراتژي هاي بازاريابي محتوا ايده پردازي است كه موجب مي شود محتواي مطلوبي به وجود بيايد. در اين رابطه مي توان از ابزارهايي همچون HubSpot’s Website Grader، Blog idea generator، Feedly، BuzzSumo و برنامه هاي ديگر استفاده كرد كه به فرد كمك مي كنند بهترين ايده را در امر بازاريابي محتوا داشته باشد.
۹- تعيين نوع محتواي موردنظر
در امر توليد محتوا مي توان از گزينه هاي بسياري استفاده كرد اما بايد درنظر داشت كه توليد محتوا به سه دسته بصري، نوشتاري و صوتي تقسيم مي شود. زماني كه هركدام از اين سه نوع محتوا با يكديگر تركيب شوند باعث به وجود آمدن فرمت جديدي خواهند شد. پست هاي وبلاگي، اينفوگرافيك و فايل هاي صوتي و بسياري از محتواهاي ديگر در بين افراد از محبوبيت بالايي برخوردار بوده و در بازاريابي محتوا نيز تاثير مستقيمي خواهند داشت.
۱۰- انتشار محتوا
زماني كه محتوايي باتوجه به موارد عنوان شده توليد شود مي توان آن را در موتورهاي جستجو و فضاي مجازي و ايميل و حتي تبليغات انتشار داد. بازاريابي محتوا نيازمند داشتن نظم بوده و مديريت محتوا كمك مي كند تا محتواي ايجاد شده در زمان مشخصي انتشار پيدا كند.
۱۱- معرفي محصولات
يكي از مهمترين مزاياي بازاريابي محتوا براي فروشگاههاي اينترنتي آن است كه كمك ميكند ويژگيهاي محصولات، مقايشه كالاها در برندهاي گوناگون، معايت اجناس و… به صورت دقيق در اختيار كاربران قرار بگيرد و آنها بتوانند به راحتي از ميان انبوه محصولات موجود در بازار، بهترين و مناسبترين محصول را با توجه به نياز و شرايط خود تهيه كنند.
آيا بازاريابي محتوا در وبلاگ نويسي نيز موثر است؟
بايد بگوييم بازاريابي محتوا اين روزها نه تنها بر روي استراتژي سايتهاي بزرگ تاثير گذاشته است، بلكه ميتواند وبلاگهاي نسبتا ساده تر را نيز تحت تاثير قرار دهد. اگر وبلاگ نويسي به صورت دقيق و با برنامه پيش برود، ميتواند به تنهايي به يك راه موثر براي رسيدن به در آمد تبديل شده و سبب گردد بسياري از كسب و كارها بتوانند مزايا، محصولات، خدمات و تواناييها و ظرفيتهايشان را با كمك استراتژي بازاريابي محتوا به كاربران معرفي كرده و آنها را به سمت خود جذب نمايند.
اگر قرار باشد بازاريابي محتوا در وبلاگ نويسي نيز موثر عمل كند، ميتوان با كمك يك تقويم شروع به كار كرد به اين نحو كه وبلاگ نويس در فواصل زماني مشخص، در تاريخهاي از پيش تعيين شده و مناسبتهاي معين شروع به توليد محتوايي ويژه كرده و وبلاگ خود را به روز ميكند. همين امر در كنار استفاده از يك محتواي باكيفيت و مفيد، لحني ثابت و يك پارچه و مواردي از اين دست سبب ميشود وبلاگ بهتر از گذشته براي مخاطب به نمايش درآيد و وبلاگ نويس بتواند با استفاده از آن براي معرفي محصولات و كسب و كار خود قدم بردارد.
همچنين علاوه بر موارد گفته شده وبلاگ نويس بايد تلاش كند در مسير پاسخ به سوالات كاربران قدم بردارد آن وقت است كه مخاطبان بيشتري جذب كرده و دايره ارتباطات خود را گسترش ميدهد. در واقع اين كه مشخص شود كاربران با چه سوالاتي مواجه هستند، چه چيزهايي برايشان مبهم است، چه مواردي را با اهميت ميدانند و… باعث شده كه محتوا به درستي تهيه و بر روي وبلاگ گذاشته شود.
همچنين وبلاگ نويس بايد تلاش كند تا از جملاتي استفاده نمايد كه همچون سوالات كاربران است به طور مثال واژههايي چون چرا؟ چگونه؟ چطور؟ و… همگي كلمات سوالي هستند كه پيش از سوالات كاربران مورد استفاده قرار ميگيرند از همين رو استفاده از آنها كاربران را مستقيم به سمت وبلاگ مورد نظر آورده و سبب مي شود آنها ساير محتواهاي سايت يا محصولات موجود را نيز مورد بررسي قرار دهند.
رابطه سئو و بازاريابي محتوا چيست؟
در دنياي بازاريابي محتوا، به دلايل بسيار ارزشمندي بحث هاي زيادي درباره سئو مي شود. با رعايت اصول سئو در بازاريابي محتوا مي توانيد نتايج شگفت انگيزي از محتواهاي توليد شده خود بگيريد.
فكر كردن به سئو به اين روش است: اگر برنامه بازاريابي با تمركز بر مشتري ساندويچ باشد، پس سئو سس مايونز آن است. اين تقريبا هر چيزي را مي تواند تحت تاثير قرار دهد و طعم ساندويچ را بهتر كند، ولي ساندويچ بدون سس خيلي اشتهاآور نيست.
اصل سئو در بازاريابي محتوا ، خلق كردن براي خوانندگان هميشه در الويت است
بازاريابي محتوا و سئو در ارتباط تنگاتنگ و در واقع تكميل كننده يكديگرند. مانعي وجود ندارد كه محتوايتان را براي سئو بهينه سازي كنيد، اما در زمان توليد محتوا نبايد الويت شما باشد.
با توجه به اينكه مشتريانتان احتمالا در محتوا به دنبال انتخاب محصولي هستند -توجهي به تغييرات الگوريتم هاي گوگل كه هدفشان حفظ محتواي آنلاين مرتبط و با كيفيت بالا است نكنيد- اگر از اين قانون طلايي پيروي كنيد اشتباه نخواهيد كرد: نوشتن محتواي جذاب درباره چيزهايي كه مورد نظر مخاطبانتان است باعث علاقمندي و جذب آنها مي شود.
سئو در بازاريابي محتوا تنها تكه اي از پازل است
در حالي كه بيشترين ترافيك سايت را از جستجو به دست مي آوريد، ديگر منابع ترافيك، همچون ايميل و رسانه هاي اجتماعي نيز بايد جزو برنامه تان براي بهينه سازي در نظر گرفته شود.
اگر مي خواهيد از ميزان ترافيكتان كه از جستجو بدست مي آيد شگفت زده شويد (و در نتيجه، آن ميزان از تلاش هاي بهينه سازي محتوا بايد بر سئو تمركز داشته باشد)، گوگل آناليتيكس را باز كنيد (Google Analytics>Acquisition > Overview). در اينجا ميزان ترافيكي كه از هر كدام از هفت منبع اصلي دريافت مي كنيد را نشان مي دهد.
جستجوي ارگانيكايميلمستقيم (افرادي كه از طريق تايپ مستقيم آدرس وارد سايت شما مي شوند)رسانه هاي اجتماعيديگر منابع (مانند ترافيكي كه نمي توان به هيچ يك از موارد فوق نسبت داد)به شدت از ايده اي حمايت مي كنم كه هركسي بايد روشي متنوع را براي رسيدن به مخاطبان خود اتخاذ كند. بنابراين اگر تنها به گوگل متكي هستيد، امكان ندارد در مقايسه با رويكردهاي مختلفي كه مي توانيد از طريق آن افراد را به وب سايت خود هدايت كنيد قوي تر باشد.
تاثير شبكه هاي اجتماعي در سئو
از زمان به روز رساني الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، شبكه هاي اجتماعي تاثير بيشتري را در نتيجه جستجو از گذشته دارند. در نتيجه، براي بازرايابان محتوا داشتن يك استراتژي قوي در شبكه هاي اجتماعي در جايي كه ملاحظات گوگل را در نظر گرفته است اهميت پيدا مي كند.
رعايت اصول سئو در بازاريابي محتوا يك استراتژي پيوسته طولاني است
زماني كه با بازاريابي محتوا شروع مي كنيد، واقع بينانه نيست كه توقع داشته باشيد كه ترافيكي كه از جستجو مي گيريد به سرعت رشد كند (كه ديگر دليل خوب براي تركيب كردن شبكه هاي اجتماعي در استراتژي تان است). با وجود اين، هنگامي كه شما شروع به ديدن رشد ترافيك در سايت تان مي كنيد، مي تواند در دراز مدت مزيت هايي داشته باشد. نمي توان گفت كه چه اندازه مقاله هاي قديمي تر در CMI مي تواند مورد توجه قرار گيرد- در واقع، بسياري از افراد مي گويند كه از پست هايي كه در سال هاي قبل منتشر كرده اند، درخواست هايي را دريافت مي كنند.
كلمات كليدي هنوز در اصول سئو در بازاريابي محتوا اهميت دارند
تاكيد بيش از حد به كلمات كليدي، استراتژي توصيه شده براي بازارايابي محتوايي موفق نيست، مطمئن باشيد كه با رعايت چنين شرطي تلاش شما براي برندسازي و جذب مشتري نتيجه بخش خواهد بود. بنابراين، مفيد است كه با كمي تحقيق بر روي كلمات كليدي و تهيه يك ليست از آن ها، براي توليد محتوا هدف گذاري كنيد.
به مسائل فني سئو توجه كنيد
بهينه سازي سئو شامل برخي اجزاء فني است، مانند اطمينان از اينكه صفحات محتواي شما به درستي توسط موتورهاي جستجو ايندكس شود و اطمينان پيدا كنيد كه صفحات ريدايركت ۳۰۱، به طور حتم بازديدكنندگان را در صفحات محتواي شما مورد هدف قرار مي دهند. براي انجام اين كار، شما نياز داريد بدانيد كه چه محتوايي داريد و در چه جايي قرار داده مي شود- كه مي توانيد با حسابگري محتواي خود را تعيين كنيد.
يك مثال از اصول سئو در بازاريابي محتوا در CMI
در اصول سئو در بازاريابي محتوا CMI، جستجو فقط يكي از منابع ترافيك است كه ما ارزيابي و بهينه سازي مي كنيم. چگونه تصميم مي گيريم كه چه چيزي را براي جستجو بايد بهينه سازي كنيم؟ در مقابل چه چيزي را براي شبكه هاي اجتماعي بايد بهينه سازي كنيم؟
جستجو يك روش فوق العاده براي ساپورت محتواي پيوسته طولاني مدت و سبز است؛ اما ما فهميده ايم براي اينكه موضوعات بيشتر ديده شوند، معمولا بهتر است با تكنيك هاي رسانه هاي اجتماعي ساپورت شود.
ديگر تفاوت بين بهينه سازي جستجو و بهينه سازي شبكه هاي اجتماعي، برحسب رويكردي است كه مورد استفاده قرار مي گيرد. زماني كه درباره جستجو فكر مي شود، ما شرايطي را كه افراد براي جستجو دارند را در نظر مي گيريم- و بهترين پتانسيل را براي گرفتن رنك بالا داريم.
اگرچه توقع نداريم هر مطلبي براي سئو ايده آل باشد، ولي بايد توجه كنيم كه با توجه به شرايط زير كه بر طبق اصول سئو در بازاريابي محتوا است مطالب را انتشار دهيم (بهتر است از افزونه يواست وردپرس استفاده كنيد):
چگونه سئو محتوا كنيم؟
- عنوان مطلب يا سرتيتر: در عنوان مطلب بايد از كلمات كليدي حتما استفاده شود.
- متا توضيحات: توضيح كوتاهي براي هر مطلب كه شامل كلمات كليدي مورد نظر شماست بنويسيد. متا توضيحات در صفحات نتايج موتور جستجو (SERP) نشان داده مي شود كه توضيح مي دهد كه چرا مطلب به جستجوي خواننده ارتباط پيدا مي كند.
- تگ هاي عنوان: براي هر تكه اي از محتوايي كه انتشار مي دهيم يك تگ عنوان در نظر مي گيريم. تگ عنوان چيزي است كه موتورهاي جستجو براي تعيين موضوع محتوا از آن استفاده مي كنند- كه شامل عكس، ويديو، اينفوگرافي، و ديگر تكه هايي از محتوا است كه به طور سنتي عنوان ندارد.
- دسته: در حالي كه اجزاي محتوا مختص سئو نيست، ما هر مطلب را دسته بندي مي كنيم؛ به دليل اينكه به ما كمك كند كه محتواي مان را حول موضوع كليدي ساماندهي كنيم.
مهمترين قوانين بازاريابي محتوا
استراتژي بازاريابي محتوا نيز مانند هر اقدامي در دنياي وب، داراي قوانين خودش است كه اگر آنها را به درستي مورد توجه قرار داده شوند، ميتوانند موفقيت بسياري براي صاحبان وب سايتهاي گوناگون به همراه داشته باشند. در ادامه نمونههايي از اين قوانين و بايدها و نبايدهاي استراتژي بازاريابي محتوا را شرح ميدهيم:
يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه شود، آن است كه بازاريابي محتوا به زمان نياز دارد و به هيچ عنوان زود بازده نيست. از همين رو نميتوان انتظار داشت تنها با تعداد محدودي محتوا و در زماني كوتاه به نتايج چشمگيري دست يافته شود. در واقع بايد بگوييم بازاريابي با كمك محتوا نياز به زمان دارد و امكان دارد در مراحل اوليه و محتواهاي ابتدايي هيچ تاثيري ايجاد نكند اما ميتوان گفت اين روش به دليل ماهيتي كه دارد، ميتواند به شرط مستمر بودن در نهايت به نتايج خوبي منتهي گردد و سبب شود يك سايت، خود را به خوبي به كاربران معرفي نمايد. پس يكي از قوانين در استراتژي بازاريابي محتوا صبر و شكيبايي است.
ربات و كاربران ساختگي هيچ ارزشي ندارند و صاحبان كسب و كارها نميتوانند اميد داشته باشند كاربران غير واقعي و رباتها به آنها براي رسيدن به اهدافشان كمكي برسانند. در واقع بسياري از افراد بر اين باورند كه استفاده از ربات ميتواند يك استراتژي بازاريابي محتواي مناسب باشد اما بايد بگوييم اين امر نه تنها به آنها ياري نميرساند بلكه برايشان مشكلات متعددي نيز ايجاد ميكند. در واقع بايد گفت استفاده از محتواي خلاقانه، با كيفيت و درست سبب ميشود كاربران به سوي سايتها جذب شوند و سايتها به اهداف بازاريابي محتوايي خود دست يابند. پس هيچ نيازي نيست از رباتهايي استفاده كنيم كه در بسياري از موارد سبب جريمه از سوي گوگل نيز ميشوند.
يكي از مهمترين راههاي بازاريابي محتوا آن است كه تعامل مناسبي با كاربران برقرار شود به اين شكل كه اگر آنها سوال يا پيامي را در ميان گذاشتند، سوالات به درستي بررسي شده و پاسخ داده شوند زيرا اين امر ميتوانند سبب ايجاد حس اعتماد ميان كاربران شده و حضور مجدد آنها در سايت را تضمين كند. همچنين اگر تعدادي از كاربران داراي يك دغدغه مشترك هستند و آن را مدام مطرح ميكنند، ميبايست در يك محتواي مخصوص آن دغدغه مطرح و پاسخ داده شود. به اين نحو به كاربر گفته ميشود كه خواستهايش داراي اهميت بوده و ارزشمند است.
يكي از مهمترين مسائلي كه همواره بايد به آن توجه كنيد، پژوهش و تحقيق است زيرا بدون آن توليد محتوا و بازاريابي محتوا ارزشي نخواهد داشت. اين كه يك صاحب سايت بداند چه راههايي اشتباه است، گوگل چه نوع استراتژيهايي را فاقد اعتبار ميداند، كدام مسير براي جذب مخاطب موثر است و… همگي راههايي هستند كه ميتواند براي پيش برد اهداف يك كسب و كار موثر عمل كند و سبب شود محتواهاي توليدي باكيفيت پيش برود و استراتژي بازاريابي محتوا به بهترين شكل نتيجه دهد.
يكي از مهمترين قوانيني كه در بازاريابي محتوا بايد به آن توجه شود، اشتراك گذاري مطالب با كيفيت از سايتهاي ديگر است به اين معنا كه اگر سايتها محتواهاي ديگر سايتها را براي مخاطبان خود به نمايش بگذارند و از معرفي آنها نترسند، هم از نظر سئو ارزش پيدا ميكنند و هم ديگر سايتها را به سوي اشتراك گذاري مطالب مفيد سايت خود ترغيب ميكنند.
معايب بازاريابي محتوايي
بازاريابي محتوايي هم مانند هر كار ديگري، در كنار مزاياي خود، معايبي هم دارد كه مي تواند كار را بر من و شمايي كه ميخواهيم كسب و كارمان را از طريق آن گسترش دهيم، سحت مي كند. پس يادتان نرود اگر جايي به شما گفتند بازاريابي محتوايي بي عيب است و مي توانند آن را بدون هيچ نقصي برايتان اجرا كنند، احتمالا خيلي با چيستي بازاريابي محتوايي آشنا نيستند يا بدشان نمي آيد از ناآگاهي احتمالي شما استفاده كنند و كارتان را در دست بگيرند! به هر حال هيچ ماست بندي نمي گويد ماست من ترش است!!
اما اين معايب چيست؟ به صورت تيتروار نمونه هايي از اين معايب را برايتان نام مي بريم:
براي رسيدن به نتيجه، زمان نياز دارد
بدون تخصص امكان اجراي آن وجود ندارد
امكان ارزيابي آن به راحتي وجود ندارد
در دسترس نبودن منابع دست اول و غير تكراري براي توليد محتوا
پيچيدگي در مديريت كردن
وجود رقباي بسيار
در پاياندر استراتژي بازاريابي محتوا بايد به دو نكته توجه كرد:
- حفظ مخاطبان قديمي
- جذب مخاطبان جديد
در واقع بازاريابي محتوا اگر بتواند به صورت اصولي پيش برود، سبب ميشود كاربراني كه قبلا به سايت سر زدهاند مجددا با علاقه به سايت برگشته و مطالب جديد را بررسي كنند. از سوي ديگر يك سايت بايد با محتواهايي به سمت استراتژي بازاريابي اصولي پيش برود كه هر روز كاربران جديد را به سوي خود جذب كرده و سبب شود آنها نيز سايت را به ديگران معرفي كنند. براي رسيدن به اين مرحله تنها كافي است يك صاحب سايت موارد گفته شده را رعايت كند، پژوهش را در دستور كار قرار دهد، ارتباط با مخاطب را مهم بشمارد، اشتراك گذاري را فراموش نكند، صبور باشد و براي رسيدن به خواستهاي خود به هر راهي دست نزند، آن وقت است كه ميتواند به مرور اهداف خود را دنبال كرده و به نتيجه دلخواه دست يابد.
بازاريابي محتوا را دست كم نگيريد؛ بازاريابي محتوا تاثير شگرفي در كسب و كار شما ايجاد خواهد كرد. مهمترين مسئله نكته سنجي در اجراي آن است.
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: