نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چطور بهینه میشود؟
تصور کنید صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستید؛ هزینههای زیادی برای راهاندازی آن صرف کردهاید و اتفاقاً سایتتان بازدید زیادی هم دارد. اما موضوع مهم اینجاست که حتی یک فروش هم در وبسایتتان ثبت نمیشود! این یکی از بدترین مشکلاتی است که میتواند گریبانگیر کسب و کارهای اینترنتی شود.
البته فرقی ندارد که وبسایتتان فروشگاهی باشد یا آموزشی، حتی در مقیاس بزرگتر اصلاً فرقی ندارد که کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا یک مغازه کوچک کنار بازار. در همه حالتها یک موضوع مهم در کسب و کار شما وجود دارد به اسم «نرخ تبدیل». این چیزی است که تعیین میکند چقدر در رسیدن به اهدافتان موفق بودهاید و چقدر توانستهاید به سود مالی و غیر مالی دلخواه برسید.
اگر با مفهوم نرخ تبدیل، روشهای بهینهسازی آن و دیگر نکات مهمش آشنایی ندارید، حتماً این مقاله را بخوانید. مطمئن باشید کمترین کمکی که مطالعه این مطلب به شما میکند، چند درصد سود بیشتر در کسب و کار است.
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟هر وبسایت و کسب و کار، یک یا چند هدف مختلف دارد. مثلاً مغازه شما هدف اصلیاش این است که مخاطب بعد از ورود به آن، یک محصول را خریداری کند. هدف اصلی سایت دیجی کالا هم دقیقاْ همین فروش محصول است. همینطور بعضی از وب سایتها مثل «سایت پرتال» که در زمینه ارائه خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی فعالیت میکند، در کنار فروش محصول یک هدف مهم دیگر هم دارد: دریافت اطلاعات مخاطب برای ایجاد رابطه صمیمیتر و بازاریابی محصول.
نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام میدهند.
مثلا اگر در ماه از میان 1000 نفر مخاطب وب سایتتان، 100 نفرشان محصول یا محصولات مورد نظر شما را خریداری کنند، نرخ تبدیل سایتتان 10 درصد است. یا در مثال دیگر: اگر از بین 5 هزار نفری که ماهانه به سایت پرتال سر میزنند؛ 500 نفر برای دریافت جزوههای راهنما، کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و... شماره تماسشان را در اختیار این وب سایت قرار دهند، نرخ تبدیل پرتال هم 10 درصد است.
خب تا اینجا فهمیدیم که نرخ تبدیل چیست؛ اما الان یک سوال مهمتر وجود دارد:
بهینهسازی نرخ تبدیل چیست؟CRO یا بهینهسازی نرخ تبدیل (Conversion rate optimization) به کارها و فعالیتهای مختلفی اشاره دارد که باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشود. مثلاً اگر ما همین حالا دکمهای در منو سایت نوین ایجاد کنیم که روی آن عبارت «آموزش تولید محتوا» نوشته شده و وجود این دکمه باعث شود که افراد بیشتری دوره تولید محتوای سایتمان را بخرند، یک قدم در مسیر بهینه سازی نرخ تبدیل انجام برداشتهایم.
اصلاً کل صحبتهایی که تا اینجا کردیم و البته کل حرفهایی که میخواهیم در ادامه مقاله بزنیم، فقط برای این است که بتوانیم نرخ تبدیل کسب و کارمان را افزایش دهیم.
به طور کلی در فرآیند CRO در دنیای وب، ما سعی میکنیم همه چیز را در وبسایت طوری تغییر دهیم که در نهایت مخاطبان بیشتری فعالیت دلخواهمان را انجام دهند. کارهایی که برای بهینهسازی نرخ تبدیل انجام میدهیم از بهبود ظاهر سایت گرفته تا عملکرد و حتی ویرایش متنها و... است. خب؛ قبل از اینکه سراغ بقیه بخشها بروم و بیشتر در مورد چگونگی CRO حرف بزنم، بگذارید یک موضوع مهم را به شما یادآوری کنم.
توهم بهینهسازی نرخ تبدیلمن قبل از اینکه به شغل شریف محتوانویسی مشغول شوم، در زمینه طراحی سایت فعالیت میکردم. در یکی از پروژههایی که سال گذشته در حال انجامش بودم، کارفرما به صورت تصادفی یک مقاله در زمینه بهینهسازی نرخ تبدیل خوانده بود و با استناد به همین مقاله، تصور میکرد که میتواند در مورد بخشبخش وب سایت نظرهای تخصصی ارائه کند. این نظرها از ظاهر وبسایت گرفته تا نحوه ثبت نام مخاطب و حتی خرید او را تغییر میداد.
به عنوان مثال: کارفرما میگفت از همین حالا ثبت نام وب سایت را طوری طراحی کن که مخاطب برای ثبت نام مجبور باشد علاوه بر نام و نام خانوادگی، شماره تماسش را هم به ما بدهد. به این شکل دیگر مجبور نیستیم دوباره برای دریافت راههای ارتباطی کلی زحمت بکشیم.
با توجه به اینکه این وبسایت، یک فروشگاه اینترنتی لوازم کنسول بازی بود، به نظر شما اصلاً مخاطب چه لزومی بر ثبت نام در سایت میدید؟ یا اصلاً اگر هم به دلیلی قصد ثبت نام داشت، حاضر بود این همه از زمانش را صرف دادن چنین اطلاعاتی به ما بکند؟
سرتان را درد نیاورم؛ امروز که داشتم این مقاله را مینوشتم یاد آن کارفرمای عزیز افتادم و سری به وب سایتش زدم. بعد از اینکه متوجه شدم به طور کلی این دوست عزیز از ادامه دادن مسیر منصرف شده و وب سایت را هم به حال خودش رها کرده، تصمیم گرفتم این نکتهها و نتیجهها را در مورد نرخ تبدیل به شما یادآوری کنم تا مبادا به سرنوشت او دچار شوید:
- بهینهسازی نرخ تبدیل حدس و گمانهایی که هیچ آماری پشتشان وجود ندارد، نیست.
- به هیچ عنوان خواسته و نظر مدیر وب سایت و کارفرما بر نظر مخاطب سایت اولویت ندارد.
- اگر روی بهینهسازی نرخ تبدیل وب سایتتان کار نکرده باشید؛ افزایش بازدیدکنندگان آن بازخورد خاصی برایتان ندارد. بنابراین مرحله اول CRO است.
اگر بخواهیم از نگاه عمومیتر به مسئله نگاه کنیم، همه این بهینهسازیها و تلاشها برای افزایش فروش و مشتری است. در دوره «آموزش فروش اینترنتی» تمام راه و چاه فروش از طریق اینترنت را یاد میگیرید تا از تمامی کانالهای ممکن مشتری جذب کنید و بفروشید. بیشتر بخوانید: نرخ پرش چیست؟
چرا باید بهینهسازی نرخ تبدیل را جدی بگیرید؟
شاید خیلی از مخاطبان مطلب با خواندن داستان بالا به خوبی متوجه اهمیت نرخ تبدیل و بهینهسازی آن در سایت شده باشند. اما مطمئناً هستند عزیزانی که هنوز هم شک دارند که آیا باید برای این موضوع زمانی صرف کنم یا نه. با توجه به همین موضوع، در ادامه میخواهم با اشاره به نکاتی، اهمیت نرخ تبدیل را بیشتر از قبل به شما یادآوری کنم:
1 - همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد
مهم نیست که در حال حاضر وبسایتتان چقدر خوب طراحی شده یا این که چند درصد از بازدیدکنندگانتان به مشتری تبدیل میشوند، باید به این نکته توجه کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. پس اگر اوضاع بر وفق مراد است، به شرایط فعلی وبسایتتان مغرور نشوید و اگر نیست، هرچه زودتر به فکر تغییر وضعیت نابسامان وبسایت خود باشد.
2 - تبلیغات پولی بسیار گرانقیمت و فضای آن به شدت رقابتی استخیلیها به جای اینکه به بهینهسازی نرخ تبدیل سایتشان توجه کنند، سعی میکنند با افزایش بازدیدکنندگان از طریق سئو، تبلیغات و... سودشان را افزایش بدهند. در حالی که CRO کمک میکند با کمترین هزینهها، از همان تعداد بازدید فعلی سود بیشتری به دست بیاورید. فکر میکنم رسیدن به سود بیشتر با کمی کار فنی و کمهزینه، لذتبخشتر از صرف هزینههای سنگین برای بازخورد مقطعی باشد.
3 - CRO هزینههای جذب مشتری را کاهش میدهدتصور کنید شما برای تبلیغات سایتتان سالانه 20 میلیون تومان هزینه کرده و 10 میلیون تومان سود خالص به دست میآورید. حالا اگر وب سایت شما از نظر نرخ تبدیل بهینه شده باشد، این 10 میلیون سود تبلیغات هم به شدت رشد پیدا میکند. این یعنی هزینههای جذب مشتری و تبلیغات را با کمترین هزینه کاهش دادهاید.
4 - حالا شما پول بیشتری دارید تا برای جذب مخاطب صرف کنیداین سناریوی فرضی را در نظر بگیرید:
شما صاحب یک کسبوکار فروش نرمافزار هستید. پیش از انجام CRO برای وبسایتتان، میتوانستید ۵% افراد را به ثبتنام ترغیب کنید که این به معنیِ درآمد ماهانه ۵۰ هزار تومان از هر نفر بوده است. به این ترتیب شما ماهانه از هر ۱۰۰۰ نفر بازدید کننده ۵۰ مشتری جدید کسب میکردید و از این ۵۰ نفر نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد به دست میآوردید. حال فرض کنید بهینه سازی نرخ تبدیل را انجام دادهاید و این نرخ را از ۵% به ۷.۵% افزایش دادهاید. با این نرخ تبدیل، هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده به معنای ۷۵ مشتری جدید و فروش ماهانهی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.
میبینید بهینهسازی نرخ تبدیل چه تأثیری دارد؟ در واقع، شما هیچ چیزی را در کسبوکار خود تغییر ندادید، نه محصول جدیدی عرضه کردید و نه قیمت خود را پایین آوردید، اما بعد از کارآمدتر کردن قیف فروش خود، فروش شما ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب، قیف فروش شما اکنون کارآمدتر شده است و در نتیجه درآمد بیشتری کسب میکنید. همینطور با کمک این درآمد جدید، میتوانید تبلیغات بیشتری انجام دهید و دوباره سود بیشتری به دست بیاورید. در اصل شما وارد یک چرخه دائمی موفقیت و سود میشوید.
منبع: نوین
برچسب: ،