وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
سئو وردپرس چيست؟ سئو سایت کسب و کار

سئو سایت کسب و کار

آموزش سئو سایت، آموزش seo، دیجیتال مارکتینگ

سئو وردپرس چیست؟

یکی از دلایل محبوبیت وردپرس سازگاری این سیستم مدیریت محتوا با سئو بصورت پیش فرض است. اما این به معنی این نیست که تنها با نصب وردپرس تمام نکات مربوط به سئو وردپرس را رعایت کرده‌اید و رتبه شما در گوگل افزایش خواهد یافت. شما همچنان نیازمند یادگیری و بکارگیری تاکتیک‌ها و ترفندهای تکمیلی سئو هستید. نکته مثبت درباره سیستم مدیریت محتوای وردپرس این است که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سازگار با سئو است.

قواعد بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو طی ۱۰ سال اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است. هرچقدر سهم سایت‌های وردپرس از دنیای اینترنت بیشتر می‌شود، تمایل کاربران برای یافتن راه‌های صحیح بهبود سئوی سایت‌های وردپرسی نیز بیشتر می‌شود. کسب و کارها اکنون باید راهبردهای جدید و درست‌تری در پیش بگیرند تا بتوانند در رقابت دائمی قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل برنده باشند.

در این آموزش سئو وردپرس ما به بررسی و آموزش بیش از ۵۰ نکته مهم در سئو وردپرس خواهیم پرداخت. مطالعه و پیاده سازی این نکات به شما در افزایش رتبه در گوگل و بالابردن سئو وردپرس کمک خواهد کرد. در این راهنما به جنبه‌های مختلف سئو وردپرس از جمله نکات سئو تکنیکال، نکات سئو محتوایی، افزایش سرعت سایت وردپرسی و پیکربندی افزونه‌های سئو وردپرس (یوست سئو) خواهیم پرداخت. تا انتهای این آموزش همراه ما باشید.

سئو وردپرس چیست؟

سئو وردپرس (WordPress SEO) به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای بهینه‌سازی و افزایش رتبه‌ی گوگل در سایت‌های وردپرسی انجام می‌شوند.

سادگی سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شما کمک می‌کند زمان زیادی را در تولید و انتشار محتوا صرفه جویی کنید. بسیاری از نیازمندی‌های سئو بصورت پیشفرض در وردپرس رعایت شده‌است. بخش بزرگی از سئو مربوط به مباحث تکنیکال می‌شود اما زیبایی وردپرس در امکان بهبود جنبه‌های مختلف سئوی تکنیکال حتی برای کاربران با دانش فنی کم است.

البته که سیستم مدیریت محتوای انتخاب شده توسط شما تضمین‌کننده موفقیت شما در صفحات جستجوی گوگل نخواهد بود. وردپرس یک سلاح جادویی نیست و نمی‌تواند به تنهایی جایگزین یک استراتژی سئوی موثر باشد. شما باید همچنان برای بهبود سئوی سایت وردپرسی خود تلاش کنید. در ادامه مهمترین مزایای وردپرس از نظر سئو را بررسی خواهیم کرد.

چرا وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو است؟
  • امکان تغییر و اصلاح آدرس صفحات (Permalinks): در وردپرس امکان تغییر و پیاده سازی ساختار مشخص برای آدرس صفحات مختلف وجود دارد.
  • اضافه کردن متادیتا (Metadata) بصورت خودکار: تایتل و توضیحات متا از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در سئو هستند. وردپرس بصورت خودکار بسیاری از تگ‌های ضروری را به صفحات سایت اضافه می‌کند.
  • سئوی تصاویر: دیده شدن تصاویر سایت شما در صفحات جستجوی گوگل مهم است. سئو تصاویر در وردپرس به آسانی قابل مدیریت کردن است.
  • تجربه کاربری: وجود بیشمار افزونه وردپرس و پوسته در اکوسیستم وردپرس این امکان را به شما می‌دهد تا سایت خود را شخصی سازی کنید، قابلیت‌ها و امکانات مختلف به سایت اضافه کنید و تجربه کاربری سایت را بهبود بخشید. تجربه کاربری یک از مهمترین فاکتورهای سئو است.
  • سرعت بارگذاری: بسیاری از پوسته‌ها در وردپرس به منظور سرعت بارگذاری بهتر بهینه‌سازی شده‌اند. همچنین افزونه‌ها و ابزارهای مختلفی برای بهبود سرعت در سایت‌های وردپرسی وجود دارد.
  • سازگاری با موبایل: امروزه بیش از ۶۰ درصد از جستجوها در گوشی‌های موبایل صورت می‌پذیرد و نمایش درست سایت در موبایل (ریسپانسیو بودن) اهمیت دارد. اغلب قالب‌های وردپرس بصوتر پیش فرض سازگار با دستگاه‌های همراه می‌باشند.
چک لیست سئو وردپرس

در زیر یک لیست کامل و جامع از همه نکاتی که برای افزایش رتبه و سئو سایت وردپرسی باید رعایت شود آموزش داده‌ایم. بسیاری از موارد ارائه شده بطور کلی در همه سایت‌ها فارغ از اینکه به چه نحوی توسعه داده شده‌اند باید رعایت شوند.

استفاده از یک هاست مناسب برای وردپرس

طبق اطلاعات سایت وردپرس نیازمندی‌های وردپرس عبارتند:

  • PHP نسخه 7.4
  • مای اس کیو ال(mySQL) نسخه 5.6 یا بالاتر و یا ماریادی بی(MariaDB) نسخه ۱۰.۱
  • پشتیبانی از HTTPS

موارد ذکر شده در بالا را در انتخاب هاست خود مد نظر داشته باشید. استفاده از هاست‌های اشتراکی ارزان و بی کیفیت می‌تواند تمام زحمات شما برای تولید محتوا و سئو را به باد دهد پس بهتر است حداقل در هزینه برای خدریا یک هاست وردپرسی مناسب صرفه‌جویی نکنید.

موقعیت مکانی سرور هاست را نزدیک به کاربرانتان انتخاب کنید و قبل از اقدام به خرید حتما از اینکه هاست شما HTTP/2 را پشتیبانی کند اطمینان حاصل کنید. پشتیبانی از HTTP/2 تاثیر بسزایی در بارگذاری سریع‌تر سایت شما خواهد داشت. برای بررسی اینکه آیا هاست شما از این پروتکل پشتیبانی می‌کند یا خیر به این لینک رفته و آدرس سایت خود را وارد کنید.

بررسی وضعیت دسترسی سایت برای موتورهای جستجو

وردپرس این قابلیت را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد تا از نمایش سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو جلوگیری کنند. برای بررسی فعال بودن این ویژگی باید به قسمت تنظیمات وردپرس > خواندن بروید و در صورت فعال بودن این گزینه تیک آن را بردارید.

نصب یک افزونه‌ی سئو وردپرس

وردپرس به تنهایی عملکرد نسبتا خوبی در زمینه سئو در مقایسه با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر جوملا، ویکس، مجنتو و … دارد. با اینحال توصیه همیشگی ما این است که یک افزونه‌ی سئوی مناسب روی سایت وردپرس خود نصب کنید. با این کار کنترل کاملی روی بهینه‌سازی آنچه که گوگل از سایت شما مشاهده می‌کند خواهید داشت.

افزونه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از میان آن‌ها افزونه یوست سئو (Yoast Seo) از بقیه محبوب‌تر است. افزونه رنک مث نیز یک افزونه تازه وارد در زمینه سئو وردپرس است. در صورتی که در انتخاب افزونه مورد نظرتان شک دارید پست مربوط به مقایسه یوست سئو و رنک مث را مطالعه کنید. با توجه به اینکه افزونه یوست سئو قدمت بیشتری دارد، در این راهنما بیشتر مثال‌های ما نیز از افزونه یوست سئو خواهد بود.

افزونه یوست سئو این امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد:

  • نوشتن محتوای بهتر با ارائه تحلیل صفحه و کلیدواژه
  • ویرایش توضیحات متا (meta description) صفحه محتوا
  • ایجاد نقشه سایت XML به صورت خودکار
  • فعالسازی قابلیت Breadcrumbs (ریزمسیرها)
  • اضافه کردن برچسب‌های اسکیما و شبکه‌های اجتماعی

این افزونه بیش از ۵ میلیون نصب فعال دارد و امتیاز شگفت‌انگیز ۵ از ۵ را در مخزن وردپرس کسب کرده است. این افزونه دارای یک نسخه رایگان و یک نسخه تجاری است. می‌توانید نسخه رایگان این افزونه را از بخش افزونه‌های وردپرس دانلود کنید و یا از داشبورد سایت خود آن را نصب کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول – جستجو برای افزونه یوست سئو:

از قسمت افزونه‌های داشبورد سایت وردپرس خود، گزینه‌ی اضافه کردن را انتخاب کنید. در قسمت مربوط به جستجو عبارت «Yoast SEO» را وارد کنید. در قسمت نتایج جستجو، این افزونه را مشاهده خواهید کرد.

نحوه نصب افزونه سئو وردپرس یوست سئو

گام دوم – نصب و فعال‌سازی افزونه:

با کلیک روی دکمه نصب، افزونه یواست سئو به راحتی روی سایت شما نصب خواهد شد. پس از اتمام نصب به جای دکمه نصب، دکمه‌ی «فعال نمایید» را خواهید دید. با کلیک روی آن، افزونه فعال خواهد شد.

در مرحله دوم پس از دانلود و نصب افزونه روی سایت وردپرسی دکمه «نصب» به «فعال نمایید» تغییر خواهد کرد.

گام سوم – دسترسی به تنظیمات افزونه یوست سئو:

به محض اینکه افزونه یوست سئو فعال شود، یک بخش جدید در سایدبار داشبورد وردپرس خود خواهید دید با عنوان «سئو».

دسترسی به تنظیمات افزونه یوست سئو

در اینجا می‌توانید تنظیمات لازم برای بهینه‌سازی سئو خود را انجام دهید. در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه نصب و پیکربندی افزونه یوست سئو را ملاحظه کنید.

ایجاد نقشه سایت XML

گوگل و بینگ از نقشه سایت (sitemap) برای دریافت درک بهتری از ساختار هر سایت و بررسی هرچه بهتر آن‌ توسط خزنده‌هایشان استفاده می‌کنند. به طور کلی ایجاد نقشه سایت یا سایت مپ برای سایت‌های کوچک اجباری نیست، اما داشتن آن باعث می‌شود به گزارش‌های بهتر و مفیدتری از سایتتان در گوگل سرچ کنسول دسترسی داشته باشید.

ما همیشه توصیه می‌کنیم یک نقشه XML از سایتتان تهیه کنید. با این کار تصویر واضحی از ساختار سایت به موتورهای جستجو ارائه می‌دهید و گوگل زودتر از انتشار مطالب جدید در سایت شما مطلع خواهد شد.

خوشبختانه از وردپرس نسخه 5.5 نقشه سایت بصورت خودکار تولید می‌شود و حاوی تمام پست‌ها و صفحات عمومی سایت است. از نقاط ضعف سایت مپ پیش فرض وردپرس این است که تصاویر، ویدیو و اخبار را دربر نمی‌گیرد. نقشه سایت پیشفرض وردپرس در آدرس زیر قرار دارد:

/wp-sitemap.xml

برای ساخت سایت مپ و کنترل بیشتر روی محتوای نقشه سایت، به افزونه‌‌هایی مانند یوست سئو (Yoast Seo) و یا رنک مث (Rank Math) نیاز دارید. افزونه یوست سئو این قابلیت را دارد که به صورت خودکار نقشه سایتتان را برایتان تهیه کند. برای ساخت نقشه سایت در وردپرس، کافی است گام‌های زیر را دنبال کنید:

گام اول – تنظیمات نقشه سایت XML را در یوست سئو روشن کنید.

ما در اینجا فرض را بر این گذاشته‌ایم که پیش‌تر افزونه یوست سئو را روی سایت وردپرس خود نصب کرده‌اید. برای روشن کردن نقشه سایت، باید وارد تنظیمات افزونه یوست، سپس قسمت عمومی یا General شوید و دکمه XML Sitemaps را روشن کنید.

نحوه روشن کردن تنظیمات نقشه سایت در افزونه یوست سئو

گام دوم – نقشه سایتتان را امتحان کنید.

بهتر است همیشه فایل‌هایی را که به صورت اتوماتیک ایجاد شده‌اند بررسی کنید تا مطمئن شوید به درستی تولید شده‌اند. برای این کار کافی است که عبارت “sitemap_index.xml” را به انتهای آدرس سایتتان اضافه کنید و دکمه enter را بزنید. به عنوان مثال:

https://www.nardebangroup.com/sitemap_index.xml

سپس می‌توانید روی هرکدام از نقشه‌های موجود در index خود کلیک کنید تا تمام آدرس‌های موجود در هرکدام را ببینید. در ادامه خواهیم گفت که چگونه باید نقشه سایت خود را در گوگل و بینگ ثبت کنید تا خزنده‌های این موتورهای جستجور با سرعت بیشتری صفحات شما را بررسی کنند.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

بعد از اینکه نقشه سایت را ایجاد کردید، باید آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری از وضعیت سایت وردپرس خود به دست بیاورید. فرض بر این است که قبلا حساب گوگل سرچ کنسول سایتتان را ایجاد کرده‌اید.

در سرچ کنسول، در بخش index، روی sitemaps کلیک کنید. سپس آدرس نقشه سایتتان را که در بخش قبل توضیح دادیم در قسمت Add a new sitemap وارد کنید و دکمه Submit را بزنید.

بعد از این کار می‌توانید ببینید که چندتا از نوشته‌ها یا صفحات سایتتان از طریق نقشه سایت کشف شده و چندتایشان ایندکس شده‌اند. همچنین پس از این گوگل به صورت دوره‌ای فایل نقشه سایت وردپرس شما را بررسی خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم ایندکس گوگل مقاله ایندکس گوگل چیست؟ را مطالعه کنید.

دسته‌بندی نوشته‌ها و محصولات را ایندکس کنید

اجرای این استراتژی اختیاری است، اما ایندکس کردن دسته‌بندی‌ها در گوگل، می‌تواند میزان ارتباط و مفید بودن محتوای شما را افزایش دهد که نتیجه‌ی آن افزایش ترافیک، بهبود رتبه در موتور جستجوی گوگل و بهبود سئو وردپرس خواهد بود.

بسیاری از قالب‌های وردپرس به صورت پیش‌فرض دسته‌بندی‌ها را نمایش نمی‌دهند. با دنبال کردن گام‌های زیر می‌توانید آن‌ها را ایندکس کرده و در سایت خود نیز نمایش دهید.

گام اول – فعال کردن ایندکس شدن دسته‌بندی‌ها در یوست سئو: کافی است به تنظیمات افزونه در منوی اصلی > SEO > ظاهر جستجو > رفته و روی زبانه طبقه‌بندی‌ها کلیک کنید. سپس گزینه‌ی «نمایش دسته‌ها در نتایج جستجو؟» را فعال کنید.

تنظیمات مربوط به ایندکس کردن دسته بندی ها در یوست سئو

گام دوم – نوشتن عنوان و توضیحات دسته‌بندی‌ها: در نهایت می‌توانید توضیحات مربوط به هر دسته از نوشته‌ها را که می‌خواهید ایندکس شود بنویسید. برای این کار، در پنل سایت وردپرس خود به بخش «نوشته‌ها»، و سپس «دسته‌بندی‌ها» مراجعه کنید و دکمه ویرایش را بزنید. بعد از نوشتن توضیحات مربوطه، دکمه به روز رسانی را بزنید.

صفحات بی ارزش را نو ایندکس کنید

ممکن است در سایت شما صفحاتی وجود داشته باشد که توسط قالب و یا افزونه‌های مختلف تولید شده‌اند و ارزشی برای کاربر خلق نمی‌کنند. یک مثال از این صفحات برچسب‌ها هستند. برای اینکه این صفحات توسط ربات گوگل ایندکس نشوند همانند قسمت قبل باید به به تنظیمات افزونه در منوی اصلی > SEO > ظاهر جستجو > رفته و روی زبانه طبقه‌بندی‌ها کلیک کنید. سپس گزینه‌ی «نمایش برچسب‌ها در نتایج جستجو؟» را غیر فعال کنید.

در صورتی که نویسندگان وبسایت شما یک نفر هستند نیز می‌توانید از فهرست شدن صفحات بایگانی نویسندگان نیز جلوگیری کنید. صفحات بایگانی بر اساس تاریخ هم یک نمونه دیگر از صفحات بی ارزش هستند که بهتر است از فهرست شدن آنها جلوگیری کنید.

تنظیم تایید نظرات به صورت دستی

همواره ربات‌ها و افرادی هستند که از قسمت نظرات وبلاگ شما برای ثبت نظرات بی‌ربط، قراردادن لینک و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده خواهند کرد. بهترین راه برای مقابله با این افراد، تنظیم نمایش نظرات بعد از تایید ادمین سایت است. برای این منظور به قسمت تنظیمات وردپرس بروید و از قسمت گفتگو تیک کنار گزینه «دیدگاه‌ها بصورت دستی تایید شوند» را فعال کنید.

Breadcrumb یا مسیر رهنما را فعال کنید

برِدکرامب یا مسیر راهنما، به بازدیدکنندگان و همچنین موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که مسیر روشنی را در سایتتان دنبال کنند.

استفاده از برِدکرامب اجباری نیست، اما مزایای زیر را دارد:

  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنند ساختار و سلسله مراتب سایت شما را بهتر درک کنند.
  • ساختار خوبی از لینک‌های داخلی ایجاد می‌کنند.
  • برای کاربران بسیار کارآمد هستند.
  • در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند.

منظور ما از مورد آخر، چیزی مانند تصویر زیر است. با استفاده از برِدکرامب، سایتتان در نتایج گوگل به این شکل نمایش داده می‌شود:

دسته بندی پست به جای ادرس نشان داده می‌شود.

به جای اینکه اینگونه نمایش داده شود:

تنها ادرس صفحه نمایش داده می شود.

چنین ظاهری برای سایتتان مفید خواهد بود چرا که باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود.

افزونه یوست سئو فعال کردن بردکرامب را بسیار ساده کرده است. کافی است به تنظیمات یواست سئو در داشبورد سایت وردپرس خود بروید، سپس از قسمت ظاهر جستجو، سربرگ مسیر راهنما را انتخاب کنید. در قسمت نشان داده شده در تصویر برای «نوشته‌ها» از لیست ارایه شده «دسته» را انتخاب کنید.

در صورت فعال کردن این گزینه اسکیمای بردکرامب به سایت شما اضافه خواهد شد و نتیجه آن را حداقل در نتایج جستجو خواهید دید. لازم به ذکر است که برای نمایش در سایت قالب سایت وردپرس شما باید از قابلیت بردکرامب پشتیبانی کند. از تنظیمات ارایه شده در بالای تصویر فوق میتوان برای شخصی سازی نحوه نمایش مسیر راهنما در سایت استفاده کرد.

صفحات پیوست تصاویر را ایندکس نکنید

هرگاه که تصویری در سایت وردپرس خود آپلود می‌کنید و آن را در صفحه یا نوشته خود قرار می‌دهید، یک صفحه پیوند مجزا تولید می‌شود که عکس مورد نظر در آن ذخیره می‌شود. اگر مراقب نباشید، ممکن است که گوگل این صفحات را ایندکس کند. و از آنجا که چنین صفحاتی ارزش سئویی ندارند، چنین اتفاقی می‌تواند به اتلاف بودجه خزش (Crawling budget) منجر شود.

برای مثال، اگر کسی روی لینک صفحه پیوند یکی از عکس‌هایتان کلیک کند، تمام آنچه خواهد دید، خود تصویر خواهد بود و قادر به مشاهده محتوا نخواهد بود. بنابراین به سرعت آن صفحه را ترک می‌کند و به این ترتیب نرخ ترک سایتتان بالا می‌رود که برای سئو سایت شما اتفاق خوبی نیست.

اگر فکر می‌کنید چنین اتفاقی در سایت شما در حال رخ دادن است، برای حل مشکل باید به افزونه یوست سئو مراجعه کنید و در قسمت عناصر چند رسانه‌ای گزینه‌ی بله مربوط به بخش «رسانه ها و آدرس های پیوست» را فعال کنید.

تعیین نشانه‌گذاری شبکه‌های اجتماعی

افزونه یوست سئو امکان اضافه کردن نشانه‌گذاری شبکه‌های اجتماعی را نیز فراهم می‌کند. با این کار گوگل می‌تواند پروفایل‌های اجتماعی شما را به سایتتان ارتباط دهد که برای بهبود آگاهی برندتان استفاده می‌شود. تنها کافی است که پروفایل‌های اجتماعی خود را در افزونه یوست وارد کنید تا با استفاده از داده‌های ساختاریافته آن‌ها را به سایت خود متصل کنید.

وارد کردن آدرس شبکه‌های اجتماعی در یوست سئو

برچسب‌های اوپن گرف (Open Graph)

احتمالا قبلا عکس‌های کوچکی (thumbnail) را که در هنگام به اشتراک گذاری یک نوشته در فیسبوک یا توییتر کنار عنوان قرار می‌گیرد دیده‌اید. این عکس‌ها به صورت خودکار و توسط برچسب‌های اوپن گرف (OG) تولید می‌شوند. درست مانند برچسب‌های عنوان و توضیحات متا، تگ‌های اوپن گرف برای ارائه اطلاعات درباره محتوای اشتراک گذاری شده در پلتفرم‌های اجتماعی به کار می‌رود.

خوشبختانه، در این مورد نیز افزونه یوست سئو به کار می‌آید. توصیه می‌کنیم که وارد بخش تنظیمات اجتماعی از افزونه یوست شده و تمام فیلدهای موجود را تکمیل کنید. در این قسمت همچنین می‌توانید تنظیمات مربوط به عکسی که می‌خواهید به صورت پیش‌فرض در هنگام به اشتراک گذاری نمایش داده شود انجام دهید.

لازم به ذکر است که فیسبوک و گوگل از اوپن گرف برای برداشتن اطلاعاتی که لازم دارند استفاده می‌کنند، اما توییتر از اطلاعات متای مخصوص خود با نام Twitter Cards استفاده می‌کند.

پروفایل‌ شبکه‌های اجتماعی خود را تصاحب کنید

بهتر است که در اسرع وقت، تمام پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود را تصاحب کنید. به طور معمول بهتر است این کار بلافاصله بعد از راه‌اندازی وب‌سایت انجام گیرد. بیشتر بک‌لینک‌های شبکه‌های اجتماعی nofollow هستند، به این معنی که به سئو وردپرس سایت شما کمکی نمی‌کنند. اما ترافیک زیادی را می‌توانند برایتان جذب کنند.

فایده‌ی دیگر این استراتژی این است که پروفایل‌های اجتماعی معمولا می‌توانند رتبه‌های بسیار خوبی در گوگل کسب کنند. این برای برندینگ شما می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که می‌توانید کنترل خوبی روی آنچه مخاطبانتان در صورت جستجوی نام برند شما می‌بینند داشته باشید.

ابزارهای رایگانی برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد. یکی از این ابزارها Namechk است که به کمک آن می‌توانید ببینید چه نام‌ها و آی‌دی‌هایی در همه شبکه‌های اجتماعی قابل دسترسی هستند. مطمئن شوید که همین امروز تمام آن پروفایل‌ها را تصاحب کنید.

انتخاب دامنه: دامنه بدون www یا به همراه www؟

اگر قصد دارید در آینده سایتتان را راه‌اندازی کنید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید، این است که دامنه سایتتان باید پیشوند www داشته باشد یا نه. فارغ از اینکه سایت شما وردپرس باشد یا نه، بعضی افراد اعتقاد دارند که این انتخاب می‌تواند روی سئوی سایت موثر باشد.

خوب است بدانیم که داشتن www در دامنه، هیچ تاثیری روی سئو و رتبه سایت ندارد اما این بدین معنی نیست که همیشه باید دامنه سایت خود را بدون www انتخاب کنید. پیشوند www در آدرس سایت در گذشته یک استاندارد محسوب می‌شد، و امروزه چنین نیست. بسیاری از سایت‌های قدیمی‌تر ممکن است هنوز این عبارت را در آدرس دامنه خود داشته باشند. چرا که عوض کردن آن به یک دامنه بدون www پیچیدگی‌هایی دارد که مدیران سایت‌های قدیمی نمی‌خواهند خود را درگیر آن کنند.

در مجموع می‌توان گفت که انتخاب یکی از این دو حالت، بیشتر به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد. اگر ترجیحتان یک آدرس کوتاه‌تر است، باید از دامنه‌های بدون www استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که در صورت انتخاب هرکدام، باید تنظیمات بازنشانی (redirect) را به نحوی انجام دهید که تنها یکی از این دو حالت قابل دسترسی باشد. به عنوان مثال، دامنه سایت نردبان www.nardebangroup.com است. اما اگر کسی آدرس nardebangroup.com را در مرورگر خود وارد کند، به صورت اتوماتیک به آدرس اصلی، یعنی www.nardebangroup.com هدایت می‌شود.

نحوه تنظیم آدرس پیشفرض سایت در وردپرس:

برای تنظیم آدرس پیشفرض سایت کافیست به قسمت تنظیمات بروید و از قسمت عمومی آدرس پیشفرض را مطابق تصویر زیر تنظیم کنید.

از آدرس‌ (URL)های تکراری بپرهیزید.

همانطور که اشاره شد، باید تنها یک نسخه از آدرس هر صفحه قابل دسترسی باشد و نسخه‌های مشابه به نسخه اصلی ریدایرکت شوند تا کاربران و ربات خزنده موتور جستجو را به صفحه مورد نظر هدایت کنند. همچنین باید در استفاده از حروف بزرگ و کوچک و یا پروتکل‌های مختلف دقت کرد که دو آدرس مختلف، محتوای یکسان نداشته باشند. به عنوان مثال دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

nardebangroup.com/about nardebangroup.com/ABOUT

تنظیمات Redirect باید به نحوی باشد که هردوی این آدرس‌ها به صفحه about ختم شوند. همچنین:

https://www.nardebangroup.com/about https://nardebangroup.com/about http://nardebangroup.com/about http://www.nardebangroup.com/about

با اینکه برخی از این آدرس‌ها دارای پروتکل https و برخی http است، پیشوند www در بعضی هست و در بعضی نیست اما باید حتما یکی از دو آدرس به دیگری redirect شود. در غیر این صورت به سئوی سایت لطمه وارد می‌شود. چرا که این دو آدرس با یکدیگر رقابت می‌کنند و از شانسشان برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر کاسته می‌شود. در مثال بالا همه آدرس‌های ذکر شده به صفحه https://www.nardebangroup.com/about هدایت می‌شوند.

در صورتیکه در تنظیم ریدایرکت (بازنشانی) مشکل دارید می‌توانید ادرس پیش فرض سایت خود را برای پشتیبانی هاستتان ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید تنظیمات ریدایرکت به آدرس پیش فرض را برای شما انجام دهند.

برای اینکه مطمئن شوید گوگل آدرس درست را شناسایی می‌کند، می‌توانید به صورت دستی یا از طریق افزونه‌های مناسب از canonical tags که در ادامه توضیح خواهیم داد استفاده کنید.

اختصاص پیوندهای یکتای بامعنی و کاربرپسند

تنظیمات پیش‌فرض وردپرس به گونه‌ای است که پیوندهای یکتای سایت شما (Permalinks) شلوغ و طولانی هستند. مطابق این تنظیمات، آدرس اختصاص داده شده به صفحات و پست‌ها شامل تاریخ انتشار و همچنین نام آن‌هاست. چیزی شبیه به این آدرس:

https://www.nardebangroup.com/2020/04/31/سئو-وردپرس

ترجیح گوگل این است که پیوندها یکتای یک سایت شامل عنوان و کلمات کلیدی یک محتوا باشند، اما به طور کلی URL های کوتاه‌تر بهتر هستند. پیشنهاد ما این است که در تنظیمات وردپرس سایت خود از گزینه‌ی نام پست استفاده کنید. این روش هم تمیز‌تر است و هم به سئوی سایت کمک می‌کند. نتیجه چنین چیزی خواهد بود:

https://www.nardebangroup.com/سئو-وردپرس

برای اعمال این تنظیمات، کافی است به بخش پیوندهای یکتا (Permalinks) از تنظیمات وردپرس مراجعه کنید، و گزینه‌ی نام نوشته (Post Name) را انتخاب کنید و سپس تنظیمات را ذخیره کنید.

نحوه تنظیم پیوندهای یکتا در یکسایت وردپرسی برای بهبود سسو

البته باید دقت داشته باشید که تغییر تنظیمات پیوندهای یکتا بعد از انتشار پست‌ها ممکن است لینک‌های قبلی شما را که پیش‌تر منتشر کرده‌اید به هم بریزد.

نوشتن توضیحات متا (Meta Description) برای افزایش نرخ کلیک

توضیحات متا تاثیر مستقیم روی سئوی سایت و رتبه‌ی صفحه مورد نظر شما ندارد. اما تاثیر بسزایی روی CTR یا نرخ کلیک دارد. یک توضیحات متای خوب می‌تواند کاربر را تشویق کند به جای کلیک روی نتایج بالا یا پایین سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل، روی سایت شما کلیک کند.

علاوه بر این، هرچقدر نرخ کلیک بالاتر باشد، گوگل محتوای سایت شما را مناسب و مرتبط‌تر تلقی خواهد کرد و در نتیجه رتبه بهتری به سایت اختصاص داده خواهد شد. پس می‌توان گفت توضیحات متا به طور غیرمستقیم روی سئو سایت وردپرس تاثیر دارد. توضیحات متا را می‌توان به راحتی در افزونه یوست سئو ویرایش کرد. در هنگام نوشتن توضیحات متا محدودیت ۱۵۰ کاراکتری دارید و هر متنی با تعداد کاراکتر بیشتر از این، به طور ناقص نمایش داده خواهد شد.

با طولانی شدن متن وارد شده در قسمت توضیحات متا نوار سبز رنگ زیر این قسمت نارنجی و سپس قرمز خواهد شد.

توصیه می‌شود از کلمه کلیدی مورد نظرتان در توضیحات متا هم استفاده کنید. گوگل این کلمات را در صفحه نتایج جستجو با حروف درشت (Bold) نمایش می‌دهد.

اما باید در نظر داشته باشید که گوگل گاها برخی از توضیحات متا و عنوان صفحه را به صورت خودکار بازنویسی می‌کند. پس آنچه که در افزونه یوست سئو وارد می‌کنید، لزوما همان چیزی نیست که در صفحه نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد.

بولد شدن کلمه کلیدی در صفحه نتایج جستجوی گوگل

از برچسب‌های هدینگ مناسب استفاده کنید.

ربات خزنده گوگل در هنگام بررسی صفحات برچسب‌های هدینگ(Heading tags) مانند H1، H2، H3 و غیره را برای تعیین میزان مرتبط بودن محتوا بررسی می‌کند. بهترین راهکار این است که در هر صفحه تنها یک برچسب H1 داشته باشید، و بعد بر اساس محتوای مطلب، سلسله مراتبی برای استفاده از چند برچسب H2 و H3 و غیره داشته باشید.

می‌توانید به این مساله به عنوان سلسله مراتبی از اهمیت نگاه کنید. کلمات یا عبارتی که برچسب H1 می‌گیرند، بیشترین اهمیت را در محتوای شما دارند و باید شامل کلمه کلیدی مورد نظر باشند. البته بقیه‌ی برچسب‌ها نیز می‌توانند کلمه کلیدی یا ترکیب‌های بلندتری از آن را در خود داشته باشند.

اما نباید از این برچسب‌ها سوء استفاده کنید. باید از برچسب‌های هدینگ تنها برای جداسازی بخش‌های مختلف محتوا استفاده کرد تا خواندن مطلب برای کاربر راحت‌تر شود.

بیشتر قالب‌های وردپرس اگر به درستی طراحی شده باشند، به صورت خودکار برای عنوان صفحه برچسب H1 تعریف می‌کنند. بعد از آن شما می‌توانید در متن خود از H2، H3 و غیره نیز استفاده کنید.

برای تصاویر سایت متن جایگزین (Alt text) بگذارید

متن جایگزین، یکی از مشخصه‌های تصاویر است که توسط ابزارهای خوانش صفحه برای افراد دارای مشکلات بینایی خوانده می‌شود و در واقع برای تصاویر اطلاعات بیشتری تعریف می‌کند. همچنین موتورهای جستجو از متن جایگزین تصاویر برای درک بهتر از محتوای آن تصویر و ارتباطش با محتوای متنی اطراف آن استفاده می‌کنند. متن جایگزین را می‌توان در برچسب مربوط به تصاویر در فایل Html دید. مانند مثال زیر:

بهتر است که همیشه از متن جایگزین در تصاویر مورد استفاده خود بهره ببرید. اگر تا اکنون این کار را نکرده‌اید، جای نگرانی ندارد. می‌توانید همین الان برگردید و برای تصاویر سایت خود متن جایگزین تعریف کنید. برای انجام این کار در وردپرس نیازی به وارد کردن کد خاصی نیست. کافی است در قسمت رسانه یا Media Library روی عکس مورد نظر کلیک کنید و متن جایگزین را برای آن بنویسید.

اگر از ویرایشگر بلوکی وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با کلیک روی تصویر تنظیمات مربوط به متن جایگزین تصاویر را در نوار ابزار کناری و در بخش بلوک، زیر تنظیمات تصویر مشاهده کنید.

نحوه ویرایش متن جایگزین در ویرایشگر بلوکی وردپرس برای یکی از عکس‌های بالا در این مقاله

استفاده از متن جایگزین یک فاکتور مهم در سئو تصاویر می‌باشد و نکات زیر باید در هنگام نوشتن متن جایگزین رعایت شود:

  • تصاویر را توصیف کند.
  • ۵ الی ۱۰ کلمه باشد و خلاصه نوشته شود.
  • از استفاده مکرر از کلمه کلیدی پرهیز شود و متن جایگزین را به محلی برای استفاده بیهوده از کلمه کلیدی تبدیل نکنید.

اضافه کردن برچسب‌های عنوان تصاویر

از متن عنوان تصویر برای مقاصد سئو وردپرس استفاده‌ای نمی‌شود و توسط خزنده گوگل نیز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. بنابراین اضافه کردن آن به شما در کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو کمکی نخواهد کرد. در کد Html زیر می‌توانید مثالی از این برچسب‌ها ببینید:

البته باید توجه داشت که استفاده از برچسب‌های عنوان تصاویر به ایجاد تجربه بهتر برای کاربر منجر خواهد شد و عنوان وارد شده توسط شما در هنگام نگه داشتن موس روی تصاویر نمایش داده خواهد شد. بنابراین استفاده از آنان در مجموع حرکت مثبتی تلقی می‌شود. روش تعریف این مشخصه درست مانند متن جایگزین است و در هردو ویرایشگر کلاسیک و بلوکی قابل اجراست.

منبع: نردبان



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۱:۱۰ توسط:سئو موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :