نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) چیست؟
اگر کاربری وارد وبسایت شما شود و بدون اقدامی آن را ترک کند به اصطلاح از سایت شما میپرد (Bounce) و چون اقدام مورد نظر شما مانند کلیک روی دکمه CTA یا خرید را انجام نداده بنابراین تبدیل (Convert) نشده است. در نتیجه، زمانی که جلوی پرش یک بازدیدکننده را میگیرید، نرخ تبدیل خود را افزایش دادهاید.
نرخ پرش عاملی برای رتبهبندی گوگل است و ارتباط نزدیکی با رتبهبندی صفحه اول گوگل دارد. نرخ پرش بالا نشانگر مشکلی در وبسایت یا صفحهای از آن است. این مشکل ممکن است در رابطه با محتوا، رابط کاربری، قالببندی صفحه و موارد مربوط به کپی رایت باشد. البته نرخ پرش بالا لزوما بد نیست. گاهی فرد وارد صفحه وب میشود و مطلب مورد نظر خود را میخواند، پاسخ خود را مییابد و بدون اقدامی خارج میشود. اینجا هم یک پرش اتفاق افتاده است اما مشکلی برای رفع کردن وجود ندارد.
متوسط نرخ پرش چه قدر است؟بانس ریت در حوزههای مختلف بازههای متفاوتی دارد اما در کل به صورت متوسط عددی بین ۴۱ تا ۵۱ درصد است. در ادامه حوزههای تخصصی را با جزییات بررسی میکنیم.
بانس ریت به نوع حوزه تخصصی و منشأ ترافیک وبسایت هم بستگی دارد. برای مثال در تصویر زیر وبسایتهای حوزههای مختلف را مشاهده میکنید که نرخهای پرش متفاوتی دارند.
نرخ پرش در حوزههای مختلف
همانطور که میبینید نرخ پرش فروشگاههای اینترنتی بین ۲۰ تا ۴۵ درصد و کمترین میزان است. به یاد داشته باشید به هنگام بررسی نرخ پرش وبسایت خود، بانس ریت را بر اساس وبسایتهای مشابه (کسبوکارهای مشابه) بسنجید.
همچنین منابع ترافیک به شدت بر نرخ پرش تاثیر دارند. برای مثال، با توجه به تصویر زیر ترافیک ورودی از ایمیل و «ترافیک ارجاعی» (Referral) کمترین میزان نرخ پرش را دارند. از طرف دیگر، ترافیک ورودی از تبلیغات و فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بیشترین میزان نرخ پرش را دارند.
نرخ پرش با توجه به منبع ترافیک
تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج«نرخ خروج» (Exit Rate) مانند نرخ پرش است اما یک تفاوت بزرگ دارد. نرخ پرش درصد افرادی است که وارد یک صفحه میشوند و بدون انجام اقدامی آن را ترک میکنند. نرخ خروج درصد افرادی است که صفحه را ترک میکنند (حتی اگر از ابتدا به آن وارد نشده باشند). برای مثال، فرض کنید شخصی بر صفحه A از وبسایت شما فرود آمده است (Landed) و پس از چند ثانیه بر روی دکمه بازگشت کلیک کرده است. این یک پرش به حساب میآید.
کاربر وارد صفحه شده و بدون انجام اقدامی صفحه را بسته است.
از طرف دیگر فرض کنید کسی روی صفحه A فرود آمده است. سپس کلیک کرده و وارد صفحه B شده و پس از مطالعه صفحه B مرورگر خود را بسته است. چون فرد در صفحه A روی چیزی (مانند لینک یا دکمه CTA) کلیک کرده است، برای صفحه A پرش محاسبه نمیشود و چون از طریق صفحه A وارد صفحه B شده است، برای صفحه B هم پرش به محاسبه نخواهد شد.
کاربر از صفحه A وارد صفحه B شده و در نهایت در صفحه B مرورگر را بسته است.
از آنجایی که کاربر وبسایت را در صفحه B ترک کرده است، نرخ خروج صفحه B در گوگل آنالیتیکس افزایش مییابد. اگر صفحات با نرخ خروج بالا را در وبسایت خود بررسی کنید، متوجه مشکل آنها میشوید. حل کردن مشکل، اقدام با ارزشی برای وبسایت شماست. در تصویر زیر تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج را میبینید.
دلایل پرش از صفحه وبقبل از بررسی راههای کاهش نرخ پرش، مهم است بدانیم که چرا کاربر از صفحه پرش میکند. در زیر به عوامل مهم این موضوع اشاره کردهایم.
- صفحه مطابق انتظارات کاربر نیست.
- طراحی صفحه نامناسب است.
- رابط کاربری نامناسب است.
- سرعت بارگذاری پایین است.
- کاربر با صفحه خالی یا خطاهای فنی مواجه شود.
- صفحه با موبایل سازگار نیست.
- سوال کردن بیش از حد از کاربر.
برای مثال، شما در جستجوی یک مخلوطکن جدید هستید. عبارت «خرید مخلوطکن با ارسال رایگان» را جستجو میکنید.
یک تبلیغ با عنوان «خرید مخلوطکن با ارسال رایگان» بالای نتایج جستجو میبینید و روی آن کلیک میکنید.
اما به جای اینکه با یک صفحه فرود شامل مدلهای مختلف مخلوطکن مواجه شوید، صفحه اصلی یک سایت را میبینید. دکمه بازگشت را میزنید و به موتور جستجو برمیگردید تا یک صفحه کاملا مرتبط پیدا کنید.
طراحی نامناسب صفحهبیشتر مردم، وبسایت شما را بر اساس ظاهر آن و سپس محتوا قضاوت میکنند. اگر وبسایت شما مانند تصویر زیر باشد، انتظار نرخ پرش بالایی داشته باشید.
رابط کاربری نامناسبعلاوه بر اهمیت ظاهر زیبای وبسایت، کار با آن نیز باید برای کاربر ساده باشد. هر چه خواندن و جستجو کردن بخشهای مختلف سایت شما سادهتر باشد، نرخ پرش نیز پایینتر است.
پاسخگویی به نیاز کاربرهر نرخ پرش بالایی بد نیست. بانس ریت میتواند نشاندهنده این باشد که فرد هدف جستجوی خود را یافته است. برای مثال، به دنبال دستور پخت غذایی هستید و روی صفحهای مانند تصویر زیر فرود میآیید. صفحه شامل مواد لازم، دستور پخت، جزییات و تصاویر است و تمامی نیازهای شما را برآورده میکند. بنابراین، پس از مطالعه، صفحه را میبندید. با اینکه تنها یک صفحه را در وبسایت باز کردهاید و به لحاظ فنی یک پرش اتفاق افتاده است، اما این پرش به دلیل طراحی نامناسب یا رابط کاربری بد نبوده است. از اینرو، نمیتوان همیشه نرخ پرش بالا را یک ضعف به شمار آورد.
سرعت پایین بارگذاریسرعت سایت بخشی از الگوریتم رتبهبندی گوگل است. وبسایتهای با سرعت پایین تجربه کاربری خوبی را برای کاربر فراهم نمیکنند. اگر بارگذاری صفحه بیش از چند ثانیه طول بکشد، کاربران خسته میشوند و وبسایت را ترک میکنند.
مواجهه کاربر با صفحه خالی یا خطاهای فنیاگر بانس ریت وبسایت شما به شدت بالاست و کاربران بیش از چند ثانیه در آن وقت نمیگذارند، دو حالت زیر محتمل است.
- صفحه خالی است یا خطای ۴۰۴ داریم.
- صفحه به خوبی بارگذاری نمیشود.
دراین صورت باید صفحه را با استفاده از یک مرورگر پراستفاده بررسی کنید تا تجربه کاربران را برای خود ایجاد و خطاها را برطرف کنید.
سازگاری با موبایلاگر صفحه با موبایل سازگار نباشد روی آن به خوبی نمایش داده نمیشود و سرعت بارگذاری چندان بالایی نیز ندارد. حتی اگر طراحی سایت در موبایل، واکنشگرا باشد، باز هم ممکن است سازگار با موبایل شناخته نشود. وقتی صفحه وب در موبایل فشرده میشود، برخی اطلاعات مهم به پایین صفحه میآیند. در نتیجه افراد به جای اینکه عبارت مورد جستجوی خود را ببینند، تنها منوی سایت را مشاهده میکنند و تصور میکنند صفحه پاسخگوی نیاز آنها نیست و از روی صفحه پرش میکنند.
بیش از حد سوال پرسیدندر ابتدا از کاربر در مورد اطلاعات فردی و مهم سوال نکنید زیرا آنها هنوز به شما اعتماد ندارند. باز شدن یک صفحه بازشو (Pop-up) روی صفحه و سوال در مورد اطلاعات شخصی افراد باعث میشود بسیاری از آنها به سرعت صفحه را ترک کنند.
روشهای بهبود نرخ پرشدر ادامه به روشهایی اشاره میکنیم که به کمک آنها میتوان نرخ پرش را بهبود داد.
- قرار دادن ویدیو در صفحه
- استفاده از تکنیک Bucket Brigade
- بهبود سرعت بارگذاری
- استفاده از الگوی PPT
- محتوای روان جهت خواندن
- برآورده کردن هدف جستجو
- استفاده از دادههای نقشه گرمایی برای بهبود صفحات فرود
- اضافه کردن لینکهای داخلی
- استفاده از فهرست مطالب با عناوین لینک شده
- بهبود تجربه کاربری برای موبایل
- لینک دادن به پستها و مقالات
- استفاده از پاپ آپ با هدف خروج از صفحه
- ارتقای محتوا
قرار دادن ویدیو در صفحه تا 2/6 برابر «زمان حضور در صفحه» (Time on Page) را افزایش و نرخ پرش را نیز کاهش میدهد. در تصویر زیر تفاوت نرخ پرش در یک صفحه با ویدیو و در یک صفحه بدون ویدیو را ملاحظه میکنید. این دادهها نشان میدهند صفحات با ویدیو ۱۱ درصد بانس ریت کمتری از صفحات بدون ویدیو دارند. البته هر فیلم آموزشی باعث بهبود نرخ پرش نمیشود. برای تولید یک فیلم آموزشی خوب، آموزشهای زیر پییشنهاد میشود.
- ۵ نوع فیلم آموزشی و نحوه بکارگیری آنها — راهنمای کاربردی
- ۶ نرم افزار کاربردی برای ویرایش فیلم آموزشی — راهنمای کاربردی
- راهنمای جامع تهیه فیلم آموزشی — از صفر تا صد
- ساخت فیلم آموزشی موفق — راهنمای گام به گام و به زبان ساده
- ضبط فیلم آموزشی با کمتازیا (Camtasia) — از صفر تا صد
- ویرایش فیلم آموزشی با کمتازیا — راهنمای مقدماتی
«Bucket Brigade» یکی از بهترین تکنیکهای بهبود نرخ پرش صفحات فرود و پستهای بلاگ است. این تکنیک به معنای استفاده از کلمات و عباراتی است که کاربر را در صفحه نگه میدارد. زمانی که کاربر خسته شده است و میخواهد صفحه را ترک کند با برخورد به این عبارات ممکن است اندکی دیگر به خواندن ادامه دهد. چند مورد از این عبارات را در زیر آوردهایم.
- اکنون
- نتیجه چیست؟
- ممکن است تعجب کنید
- بهتر/بدتر میشود
- آیا میخواهید بهترین قسمت را بدانید؟
- سوال این است
- به طور خلاصه
- این آمار تایید میکند که
برای شروع ابتدا بخش کمتر جذاب صفحه را انتخاب کنید. به این قسمتها «فضای مرده» (Dead Zones) میگوییم. بیشتر صفحات در اینترنت این فضاهای مرده را دارند که در آن کاربر خسته میشود. قدم بعدی اضافه کردن عبارتهای Bucket Brigade است که توجه کاربر را جلب میکند.
بهبود سرعت بارگذاری برای بهبود نرخ پرشبررسی ۱۱ میلیون صفحه فرود در گوگل آنالیتیکس بیان میکند هر چه سرعت بارگذاری سایت پایینتر باشد، نرخ پرش بالاتر خواهد بود.
جای تعجب نیست که افراد در فضای آنلاین به شدت بیحوصله و کمتحمل هستند. به همین منظور روشهایی برای بهبود سرعت وبسایت وجود دارند. ابتدا سرعت کنونی صفحات وبسایت خود را بررسی کنید. برای این کار ابزار رایگان و کاربردی «Page Speed Insight» را پیشنهاد میکنیم.
این ابزار با بررسی کدهای وبسایت شما سرعت آن را میسنجد و «امتیاز سرعت» (Speed Score) را محاسبه میکند. همچنین سرعت بارگذاری سایت برای کاربران مرورگر کروم را هم نشان میدهد.
اطلاع از Speed Score خوب است اما به تنهایی کمک کننده نیست. برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این ابزار به توصیههای آن با عنوان «فرصتها» (Opportunities) دقت کنید.
برای مثال، یکی از مشکلات اساسی در بارگذاری صفحه فرود، اندازه بزرگ عکسهاست. در ادامه چند روش برای بهبود سرعت سایت بیان میکنیم. تصویر زیر تاثیر اندازه صحیح تصاویر را در زمان بارگذاری وبسایت نشان میدهد.
- تصاویر را فشرده سازی کنید: تصاویر یکی از دلایل اصلی سرعت پایین صفحات وب هستند. این بدین معنی نیست که باید تصاویر را حذف کنید. برای حل مشکل از یک نرم افزار فشرده سازی تصاویر استفاده کنید تا حجم عکسها به صورت قابل توجهی کم شود.
- از هاست با سرعت بالا استفاده کنید: میزبانی وب شما میتواند سرعت بارگذاری وبسایت را تغییر یا کاهش دهد. بنابراین اگر از یک هاست ارزانقیمت استفاده میکنید آن را ارتقا دهید.
- پلاگینها و اسکریپتهای بدون استفاده را حذف کنید: از ابزاری مانند WebPageTest کمک بگیرید. این ابزارها به شما فهرستی از منابع کاهنده سرعت صفحات وب را در اختیار شما قرار میدهند. افزونههای بدون استفاده را حذف کنید.
منبع:فرا درس
برچسب: ،