نیچ مارکتینگ چیست؟ — استراتژی طراحی نیچ مارکت
اگر بخواهید کسبوکار آنلاینی را راهاندازی کنید به طور قطع با بازارهای اشباع در حوزههای مختلف روبرو خواهید شد. برای روبرویی با این مشکل، استفاده از روشهای نیچ مارکتینگ یا «نیش مارکتینگ» (Niche Marketing) توصیه میشود. به کمک نیچ مارکتینگ میتوانید برند خود را از سایر کسبوکارها متمایز و آن را به منبعی قابل اطمینان از محصولات باکیفیت تبدیل کنید. تمامی این موارد به کمک پیادهسازی استراتژی نیچ مارکتینگ صورت میگیرد و در این آموزش قصد داریم به طور کامل نحوه اجرای این روش بازاریابی را بررسی و مثالهایی از آن را بیان کنیم.
نیچ مارکتینگ چیست ؟نیچ مارکتینگ نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند است که تمرکز خود را بر روی بخشی مشخص و تخصصی از بازار قرار داده است و به مصرفکنندگان این حوزه، کالا و خدمات ارائه میدهد. به عبارت دیگر، به جای پوشش دادن حوزههای مختلف کالا و خدمات، نیچ مارکتینگ به گروه کوچکتری محدود شده است.
تمرکز نیچ مارکتینگ بر روی بخش مشخصی از بازار معطوف شده است. برای موفقیت در این حوزه باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.
- تعیین بهترین حوزه تخصصی (نیچ)
- درک نیازهای مشتریان در این حوزه
- فراهم کردن نیازهای مشتریان
به عبارت دیگر در این روش سعی بر این است که به شکل مشخصی، محدوده مشتریان بالقوه را مشخص کنیم. به طور معمول این حوزههای تخصصی همواره زیرمجموعهای از یک بخش بزرگتر هستند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مثالی را مطرح میکنیم.
بازار بسیار بزرگ مرتبط با «کاهش وزن» را در نظر بگیرید. این بازار همواره مورد توجه بوده است و به همین دلیل، دستیابی به آن به سادگی امکانپذیر نیست. اما همین بازار، زیرشاخههای تخصصی دارد که در فهرست زیر به آنها اشاره شده است.
- کاهش وزن برای مردان
- کاهش وزن برای زنان
- رژیم «پالئو» (Paleo)
- رژیم «کتو» (Keto)
- کاهش چاقی شکمی
هریک از زیرشاخههای بالا، فضای بسیار زیادی برای مانور دارند. یکی از اشتباهاتی که نیچ مارکترهای تازهکار مرتکب میشوند این است که به دنبال بازارهای بزرگی همچون «کاهش وزن» میروند چراکه گمان میکنند تقاضای بسیار زیاد این بازار، آنها را موفق خواهد کرد. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که افرادی که واژه «کاهش وزن» را در اینترنت جستجو میکنند به دنبال کسب اطلاعاتی رایگان هستند و قرار نیست خریدی انجام دهند.
از طرف دیگر، اگر بر کلمات کلیدی دیگری همچون «رژیم کتو» تمرکز کنید، کلمات کلیدی دیگری پیدا میشوند تا با روشهای تحقیق کلمه کلیدی، بر آن موضوعات نیز تمرکز کنید.
استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب بخش ویژهای از مشتریان طراحی شده است. توجه این استراژی بر بخشهای محدودتری از خدمات کسبوکارها معطوف شده است. به بیان ساده، استراتژی نیچ مارکتینگ بر موضوعاتی جزئی تمرکز دارد که به طور معمول مشتریان خاصی به دنبال آن هستند. این استراتژی توجه خود را به موضوعات، کالاها و خدمات کلی جلب نمیکند.
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟بهرهگیری از استراتژی نیچ مارکتینگ مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به رقابت کم در حوزه تخصصی، فهم بهتر بازار هدف و بازاریابی سادهتر برای حوزه تخصصی اشاره کرد. البته در ادامه همین متن با جزئیات بیشتری به بررسی مزایا و معایب نیچ مارکتینگ خواهیم پرداخت.
رقابت کم در نیچ مارکتینگاگر زیرشاخهای مانند موارد بالا را انتخاب کنید، با بازار اشباعی روبرو نخواهید بود و افراد مختلف مشکلی برای بازار انتخابی شما ایجاد نخواهند کرد چراکه گمان نمیکنند این بازار به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین، شرکتهای بسیاری هستند که پول زیادی برای سرمایهگذاری روی بازارهای بزرگ دارند و چه بهتر که اجازه دهید آنها این کار را انجام دهند و از حوزه تخصصی شما غافل باشند.
فهم بهتر بازار هدفاز موارد ضروری در نیچ مارکتینگ و سایر روشهای بازاریابی باید به شناخت دقیق مشتری و مخاطب اشاره کرد. زمانی که تمرکز خود را بر روی یک بازار هدف قرار دهید، با عمق و جزئیات بیشتری به خصوصیات جامعهشناختی بازار هدف خود میپردازید و فهم بهتری از نیازهای مشتریان خود بدست میآورید.
به این نکته توجه داشته باشید که تنها زمانی از نیج مارکتینگ درآمد کسب میکنید که آنچه مشتریان شما به آن نیاز دارند را به درستی فراهم کنید. البته در ادامه همین مطلب با جزئیات بیشتری به این موارد میپردازیم.
کسب مهارت در حوزه تخصصیزمانی که یک حوزه تخصصی را انتخاب میکنید، به مرور در آن حوزه اطلاعات بیشتری کسب میکنید و به همین ترتیب، مهارت شما نیز در آن شاخه بیشتر میشود. افزایش مهارت در حوزه تخصصی سبب جذب بیشتر مشتریان بالقوه به وبسایت و سایر کانالهای بازاریابی شما میشود. از جمله امتیازاتی که کسب مهارت تخصصی به همراه دارد باید به کسب اعتبار بیشتر و معرفی شدن توسط سایر افراد اشاره کرد.
ه این نکته توجه داشته باشید که افراد برای رجوع به یک حوزه تخصصی به طور طبیعی به اشخاص دارای شهرت و اعتبار گرایش دارند. به طور مثال افراد کمی وجود دارند که در بخشی مانند «رژیم کتو» تخصص داشته باشند. این درحالیست که متخصصان زیادی را میتوان در بحث «کاهش وزن» پیدا کرد. به همین دلیل اگر حوزه تخصصی خود را به درستی انتخاب کنید، شانس بیشتری برای موفقیت در کسبوکار خود خواهید داشت.
سادگی در بازاریابی برای بازار هدفاگر شاخه وسیعی مانند «کاهش وزن» را انتخاب کنید، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیادی دارید تا به مخاطب مورد نظر خود دست پیدا کنید. به همین دلیل، استفاده از بازارهای بزرگ، انتخاب مناسبی برای بیشتر دیجیتال مارکترها نیست چراکه به طور معمول این افراد بودجه، زمان و منابع محدودی در اختیار دارند. به دلیل همین محدودیتها نیز اجرای استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این افراد با مشکل روبرو خواهد شد.
نیچ همیشه سبز یا پرفروش چیست؟پیش از آنکه به ادامه مطلب بپردازیم باید به حوزههای تخصصی همیشهسبز یا «نیچهای همیشهسبز» (Evergreen Niches) بپردازیم. نیچ همیشه سبز به حوزه تخصصی میگویند که به کمک آن میتوانید در تمامی زمانهای سال و برای سالهای طولانی از آن فروش داشته باشید.
از نمونههای نیچ همیشهسبز (نیچ پرطرفدار یا پرفروش) میتوان به موضوعاتی مانند «خودیاری» یا «مهارتهای فردی» اشاره کرد که کتابهای این موضوعات در گذشته با عناوینی همچون «کتابهای انگیزشی» چاپ میشدند. اما دلیل موفقیت این موضوعات مشخص است چراکه افراد بسیار زیادی همواره مشکلاتی مشابه را طی سالها در طول زندگی خود تجربه میکنند. به این ترتیب، همین افراد تمایل دارند تا اعتماد به نفس خود را در زندگی افزایش دهند و به دنبال یادگیری این موضوعات میروند.
این موضوعات پرفروش تحت تاثیر دورههای زمانی یا فصول مختلف سال قرار نمیگیرند. حال موضوعاتی همچون «شب یلدا» را در نظر بگیرید که تنها در دوره محدودی از سال میتوان استراتژیهای نیچ مارکتینگ را برای آن پیادهسازی کرد.
معرفی برخی موضوعات پرطرفدار در نیچ مارکتینگ
در ادامه برخی از موضوعات پرفروش یا همان نیچهای همیشهسبز را بیان میکنیم که با بررسی زیرشاخههای آن میتوان نتایج قابل قبولی را کسب کرد. این موضوعات در فهرست زیر آورده شدهاند.
- کاهش وزن
- سلامت و تناسب اندام
- کسب درآمد آنلاین
- کسب درآمد از اینستاگرام
- روابط عاطفی
- آشپزی و شیرینیپزی
بسیاری از افرادی که به تازگی با نیچ مارکتینگ آشنا میشوند به قدری نسبت به آن علاقه پیدا میکنند که بحث «ایدهیابی» را در نظر نمیگیرند. با وجود اینکه نیچ مارکتینگ موضوع بسیار جذابی است اما پرداختن به موضوعاتی که شور و اشتیاقی برای آن ندارید یا موضوعات کمفروش، پیشنهاد نمیشود.
نحوه تعیین موضوعات مورد علاقهبا کمی جستجو در رابطه با نیچ مارکتینگ درمییابید که اصلیترین موضوع به هنگام ایدهیابی این است که به دنبال علاقهمندیهای خود باشید. زیرا اگر علاقه و هیجان زیادی برای موضوع وجود داشته باشد، این اشتیاق برای انجام کار و به سرانجام رسیدن فعالیتهای بازاریابی نیز نقش مثبتی خواهد داشت.
البته این موضوع همواره صدق نمیکند. اگر شور و اشتیاق بالایی در رابطه با یک موضوع داشته باشید اما اندازه بازار در این حوزه کوچک باشد و افراد تمایلی به خرید نداشته باشند، در حقیقت وقت خود را تلف کردهاید.
به همین دلیل برای شروع نیچ مارکتینگ پیشنهاد میکنیم که در ابتدا موضوعاتی را انتخاب کنید که واقعا علاقه به انجام آنها دارید. قلم و کاغذی بردارید و تمامی موضوعات مورد علاقه خود را روی آن یادداشت کنید. در این مرحله هیچ قضاوتی روی موضوعات نداشته باشید. اگر برای پیدا کردن موضوعات مورد علاقه خود در این مرحله دچار مشکل شدید، سوالات زیر را از خود بپرسید.
- چه سرگرمیهایی را دوست دارم؟
- به چه ورزشی علاقه دارم؟
- وقت آزاد خود را چطور میگذرانم؟
- علاقه به خواندن چه موضوعاتی دارم؟
- چه برنامههای تلویزیونی مرا جذب میکنند؟
- در حال حاضر چه مشکلی دارم؟
- قصد توسعه چه مهارتهایی را دارم؟
- چه چیزی را میتوانم در زندگی خودم بهبود بدهم؟
این سوالات تنها برخی از نمونه سوالاتی بودند که باید از خود بپرسید. آنچه که در این مرحله باید انجام دهید این است که به طور دقیق موضوعات مورد علاقه خود را بررسی کنید. البته طبیعی است که به موضوعاتی مانند ورزش و سرگرمی توجه بیشتری داشته باشید. با این وجود، در این مرحله هیچ قضاوتی نداشته باشید. بعد از چند دقیقه که سوالات بالا را از خود پرسیدید، فهرست طولانی را خواهید نوشت.
بررسی از نگاه بازاریابیبعد از آماده کردن فهرست مورد نظر در مرحله بعد باید ایدهها و نکات مختلفی را از نگاه بازاریابی یادداشت کنید. با انجام این کار حتی موضوعات جدیدی را مییابید که شاید در حال حاضر علاقهای به انجام آن نداشته باشید. در این مرحله باید موضوعات را به شکلی دقیق بررسی و در جایی یادداشت کنید. ایدههای مختلف را نیز در همین مرحله بنویسید. بهتر است در ابتدای روز نکات را بنویسید و در ادامه موارد زیر را به یادداشتهای خود اضافه کنید.
راه اندازی وب سایت برای نیچ مارکتینگ
راهاندازی وبسایت از ملزومات پیشرفت در نیچ مارکتینگ است و بدون یک وبسایت مناسب، بهرهگیری از امکانات این روش بازاریابی اینترنتی تقریبا غیرممکن است. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که موفقیت وبسایت با افزایش ترافیک ورودی به سایت گره خورده است. نحوه افزایش ترافیک وبسایت با جزئیات بیشتری در همین مطلب مورد بررسی قرار میگیرد اما نکته اصلی در افزایش بازدید از سایت، بهرهگیری از روشهای «سئو» (SEO) است. اگر بهینهسازی سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو صورت بگیرد، به شکل سادهتری میتوان رتبه مناسبی در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کرد. برای این کار باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.
- تهیه هاست و دامنه
- استفاده از پلتفرمهای آماده مانند وردپرس
- تحقیق کلمه کلیدی
- طراحی لوگو و هدر سایت
برای راهاندازی وبسایت به یک دامنه و هاست مناسب احتیاج دارید. ثبت دامنه بویژه اگر به صورت «ir.» باشد هزینه بسیار کمی دارد. البته اگر قصد استفاده از سرویسهای گوگل در وردپرس را دارید پیشنهاد میشود از دامنههایی با پسوند «com.» استفاده کنید. با این وجود، بخش اصلی، آدرس سایت و نامی است که برای آن انتخاب میکنید. بهتر است نام انتخاب شده ویژگیهای زیر را داشته باشد.
- حفظ کردن آن ساده باشد.
- فاقد کاراکترهایی مانند «-» یا «_» باشد.
- توصیف کلی و نه دقیق از حوزه تخصصی داشته باشد تا در صورت توسعه وبسایت، نام و فعالیت شما تداخلی نداشته باشند.
برای تهیه میزبان وب (هاست) هم باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- هزینه ماهیانه
- محل سرورها
- تعداد دامنه و زیردامنه (سابدامین) قابل پشتیبانی
- فضای حافظه
- پنهای باند
- امکان نصب آسان وردپرس
به کمک وردپرس این امکان وجود دارد که سایت خود را بدون کدنویسی و به راحتی ایجاد کنید. در ادامه نیز با استفاده از قالبهای آماده، وبسایت خود را از لحاظ ویژگیهای بصری بهینهسازی میکنید.
برچسب: ،